Politická reklama na internetu ničí naši demokracii. Piráti volají po její regulaci
Evropská komise chce chránit férové volby, mimo jiné pomocí regulace politické reklamy na internetu. To vyplývá z nového Akčního plánu pro demokracii, který včera představila česká eurokomisařka Věra Jourová. Na jeho základě se bude Komise snažit o větší transparentnost v rámci placeného politického obsahu. Taková pravidla by měla začít platit nejpozději před volbami do Evropského parlamentu v roce 2024. Místopředseda Evropského parlamentu Marcel Kolaja a europoslankyně Markéta Gregorová volají po konkrétních zákonech, které by se těmto problémům věnovaly.

Akční plán si klade za cíl nastavit hranice pro politické kampaně na internetu. Mimo jiné se však zaměřuje i na zvyšování mediální gramotnosti lidí či na tzv. mikrotargeting, neboli placenou a přesně zacílenou reklamu na sociálních sítích.
„Dezinformace a falešné zprávy jsou s námi odjakživa. Co se změnilo jsou kanály, kterými se podobné informace šíří. Uživatelé mohou být zaměřeni s velkou přesností, což vyvolává silné pochybnosti. Informační bubliny pak mají negativní dopad na férovost voleb a společnost jako takovou,“ řekl Kolaja.
„Pandemie koronaviru nahrála do rukou dezinformátorům, kteří na lži a manipulaci chtějí vydělat, anebo něco ovlivnit ve svůj prospěch - třeba demokratické volby. Lidé méně věří svým vládám i zdravotním opatřením, což má následky nejen na demokracii, ale i zdraví či přímo život. Jsem ráda, že Komise a konkrétně Věra Jourová přináší z evropské úrovně tento plán právě teď, kdy jsou naše instituce nejzranitelnější,“ uvedla Gregorová.
„V dlouhodobém horizontu je nutné zvýšil mediální gramotnost občanů. Musíme lidi naučit rozpoznat falešné zprávy a jak být odolní vůči dezinformacím. Na druhou stranu ale není možné, aby vlády rozhodovaly o tom, co je pravda a co lež. Pak se můžeme jednoduše probrat do světa dle Orwella,“ dodává Kolaja.
„Je samozřejmě nutné vyvažovat zásahy a nepřenášet odpovědnost na korporace, jimž jde jen o zisk. Plán jde však správným směrem, především v oblasti ztransparentnění financování politických reklam i kampaní. Ve speciálnímu výboru pro cizí vměšování a dezinformace, který koordinuji za naši frakci, podklady pro další směr aktivně připravujeme,“ vysvětluje Gregorová.
„Transparentnost řazení obsahu na sociálních sítích je klíčem k vyřešení otázky informačních bublin. Navíc by mělo být uživatelům umožněno odmítnout systém doporučení algoritmy,“ dodává Kolaja. „Konečně, musí být přijata efektivní regulace, která se bude zabývat propagovaným obsahem. Stejně tak by měla nastavit jasná pravidla pro propagaci politického obsahu a zákaz mikrotargetingu,“ uzavírá Kolaja.
Sdílet na Facebooku TweetAutor: Redakce
Štítky: #Evropská komise #Evropská unie #internet #Marcel Kolaja #Markéta Gregorová #politický marketing #reklama #svobodný internet #volby
Související články
Copyleft Pirátské listy. Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské listy je umožněno i bez písemného souhlasu. Všechna práva vyhlazena.