Komentáře

Jindřich Vobořil: Pandemie není PR hra, aneb 7 kroků správného postupu při krizi jménem koronavirus!

12. 03. 2020
Sdílet na Facebooku Tweet

Nechtěl jsem rozdávat hraběcí rady ani povýšeně kritizovat počínání politiků, kteří se, ne vlastní vinou, ocitli pod tlakem hrozící pandemie. Počínání současné vlády však spíše než krizové manažerské řízení v zatěžkávací zkoušce českého zdravotnictví připomíná sérii pokusů a omylů, v níž se snaží každý, bez ohledu na příslušnost k rezortu, vzdělání či zkušenosti, před kamerami urvat svůj PR prostor a vytěžit z něj maximum. To je velmi krátkozraké.

vobořil

Jakkoliv COVID-19 zatím nevypadá na fatální nemoc, která by zahýbala světovou populací, může se stát, že taková situace přijde. Pak určitě nebudeme chtít poslouchat ministryni financí, jak oznamuje plán spolupráce policie a hasičů na českých hranicích, ministra zdravotnictví, který vysvětluje, že se v řádech týdnů pokusí zajistit základní výbavu pro české lékaře, nebo premiéra, který… vlastně ani nevím, jestli něco konkrétního řekl. Rozhodně ale mě vůbec nenaplňuje pocitem bezpečí řízení situace Koronaviru Bezpečnostní radou státu, která má ale zcela jiné kompetence. To se chystáme na válku, či pád demokracie? Nebo podezíráme nepřátele z diverzní činnosti? 

Přitom máme ale ve státní správě jasně danou strukturu, která tyto kompetence má. A má jasné, předem dané plány, co v takové situaci dělat – síť hygienických stanic a Státní zdravotní ústav. Ale to by nevypadalo tak sexy, zdá se!? Nebo si máme myslet, že v čele vlivných institucí nestojí vhodné osoby, které by boj s pandemií zvládly řídit? Hlavní hygienik ČR je přeci na nejvyšší úrovni ve státní správě, jde o náměstkyni ministra zdravotnictví, a je to funkce zřízená ze zákona. Toto zákonodárce ustanovil takto natvrdo a na takto vysoké úrovni právě pro situace, jako je hrozba jakékoliv pandemie. Nicméně celou záležitost řídí Bezpečnostní rada státu, která již z podstaty svého názvu řeší bezpečnostní hrozby. Útvary, které jsou této radě k dispozici, jsou primárně z řad policie a armády. 

Ministr zdravotnictví se podle médií pak každý den chodí této rady ptát na svolení, zda může vyhlásit karantény a další opatření, a bohužel podle toho to také vypadá. Místo cílených opatření plošná opatření, místo hygienických/epidemiologických postupů vymýšlení sankčních a restriktivních opatření, a to včetně zásahu do podnikání soukromých firem a nehorázné zastrašování a nátlak na tyto subjekty.

Právě proto jsem s přihlédnutím ke zkušenostem z praxe protidrogové politiky a konzultace krizových plánů v řadě zahraničních zemí formulovat 7 jednoduchých bodů, kterými by se měla česká vláda (nebo jakákoliv jiná vláda) začít co nejrychleji řídit. Nemocné nevyléčí, ale situaci určitě zklidní a krizovému řízení dají potřebnou profesionalitu: 

1. Nezneužívat situaci k politickému PR. Pandemie není předvolební kampaň

2. Vytvořit krizový štáb odborníků, kteří 24/7 monitorují situaci. Tento štáb netvoří politici či úředníci, ale profesionálové napříč potřebným spektrem kompetencí, včetně lidí mimo státní správu, kterým vláda zajistí potřebné podmínky pro práci. 

3. Krizový štáb vyhodnocuje situaci a navrhuje opatření, které schvalují výkonné složky (náměstek ministra a hlavní hygienik ČR, který musí mít přeneseno dostatečné množství kompetencí vlády a případně mimořádné zasedání vlády, jen v případě nejvyšší nutnosti – ne Bezpečnostní rada státu, která ze své podstaty všechna svá jednání schvaluje v režimu tajné. Lidé si totiž zaslouží znát všechna rozhodnutí a jednání veřejně). Opatření oznamuje krizový štáb s veškerou kompetencí. 

4. Krizový štáb přebírá pravomoci koordinovat různé instituce napříč státní správou, sám sbírá informace, které vyhodnocuje a na základě vědeckých dat a informací z aktuální situace a zkušenosti fungující praxe navrhuje cílená opatření. 

5. Vláda respektuje návrhy krizového štábu a jen v případě legislativní potřeby schvaluje některý typ opatření na svých řádných, či mimořádných zasedání 

6. Vláda přizve ke spolupráci soukromý sektor a vyčlení prostředky na nákup potřebného materiálu na základě vyhodnocení odborného týmu krizového štábu. Odborníci ze soukromého sektoru jsou spojenci, nikoliv konkurenti či nepřátelé. 

7. Vláda podpoří nevládní organizace, které se umí rychle zmobilizovat a vytvořit širokou síť záchytných či pomocných check-pointů (lékařská pomoc, různé potřebné programy prevence přenosu, odběry vzorků, distribuce léků, komunikace s rizikovými skupinami obyvatel, atd. a v případě významného šíření dobrovolnické týmy zdravotníků). 

Jasně, není to žádná raketová věda. Ale tím spíš bychom měli chtít, aby to tak fungovalo.

Autor byl vysokým úředníkem státní správy odpovědným za koordinaci protidrogové politiky, podílel se mj. na řešení tzv. metanolové kauzy. V současnosti působí v think-tanku Racionální politiky závislostí.

Odkaz na Facebook Jindřicha Vobořila:  7 pravidel k další diskusi

 

Sdílet na Facebooku Tweet

Autor: Jindřich Vobořil

Štítky: #koronavirus

Související články

Zobrazit diskusi
Facebook Pirátské listy Twitter Pirátské listy Redakce Pirátských listů Česká pirátská strana
Redakce | Kontakt | Piráti | Facebook | Twitter | RSS články | RSS aktuality

Copyleft Pirátské listy. Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské listy je umožněno i bez písemného souhlasu. Všechna práva vyhlazena.