Odborně

Zbyněk Janoška: Nehodovost na přejezdech neklesá, v místech častých nehod se investuje nedostatečně

21. 02. 2020
Sdílet na Facebooku Tweet

Server iRozhlas nedávno přinesl mapu nehod na železnicích a upozornil tak na dlouhodobě vysoký počet lidí, kteří u nás umírají pod koly vlaků. Na železničních přejezdech každý rok zemře okolo 40 lidí a ačkoli je to vcelku malý díl ze všech zemřelých, je to zároveň skupina dopravních nehod, která lze velmi snadno řešit. Například při kolizích s autem mezi lety 2008 a 2016 zemřelo 116 lidí na železničních přejezdech pouze se světelnou výstrahou a jen 3 lidé na přejezdech se závorami. Vybavit nebezpečné přejezdy závorami vypadá jako spolehlivý způsob, jak se s tímto typem dopravních nehod vypořádat.

přejezd-janoška

Ministerstvo dopravy již v roce 2008 mělo předložit analýzu, na jejímž základě mělo určit konkrétní přejezdy, které budou zabezpečeny. Jak v roce 2018 upozornil Národní kontrolní úřad, tato analýza ani po deseti letech neexistuje a navzdory 2,6 miliardám korun investovaných do přejezdů počet nehod na nich neklesá. Vtipné přitom je, že ministerstvem dopravy zřízené Centrum Dopravního Výzkumu řešilo za peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury výzkumný projekt zaměřený na bezpečnost na přejezdech. Výstupem tohoto projektu (veřejně dostupným) je i statistický model, který lze snadno aplikovat na seznam přejezdů v ČR a kýžený seznam rizikových přejezdů tak získat.

Důvod, proč nehodovost na přejezdech neklesá je zcela lapidární – do přejezdů se investuje tam, kde se rekonstruují tratě – a až druhotně tam, kde se dějí nehody. SŽDC, které většinu přejezdů spravuje, během letošního roku závorami vybaví 39 přejezdů. Pouze na 14 z nich se v letech 2008-2017 stala dopravní nehoda.

Tento přístup, kdy si ministerstvo dopravy objedná práci, jejíž výsledky pak nedokáže přetavit v použitelnou politiku dopravní bezpečnosti, je bohužel důvodem, proč se dlouhodobě nedaří plnit cíle, které si v oblasti bezpečnosti dopravy vláda dala. Jak se píše v komentáři k revizi Národní strategie bezpečnosti dopravy, za neuspokojivým stavem bezpečnosti dopravy u nás stojí „neplnění, jen formální naplňování nebo dokonce ignorance konkrétních bezpečnostních opatření“ a „bude-li vývoj pokračovat jako v posledních letech stane se Česká republika v horizontu deseti let nejnebezpečnější zemí EU“.

Doufejme, že konsolidovaný ministr průmyslu, obchodu a dopravy si najde čas, aby mezi dražbou 5G kmitočtů, dostavbou Dukovan, výstavbou vysokorychlostních železnic a systémem elektronického mýtného řešil, jestli těch 550 mrtvých na našich silnicích není příliš.

Autor článku Zbyněk Janoška je členem Pirátů a Krajského expertního týmu (KET) Doprava Jihomoravského kraje

 

Sdílet na Facebooku Tweet

Autor: Zbyněk Janoška

Štítky: #doprava

Zobrazit diskusi
Facebook Pirátské listy Twitter Pirátské listy Redakce Pirátských listů Česká pirátská strana
Redakce | Kontakt | Piráti | Facebook | Twitter | RSS články | RSS aktuality

Copyleft Pirátské listy. Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské listy je umožněno i bez písemného souhlasu. Všechna práva vyhlazena.