Kauzy

Pirátský poslanec Martínek interpeloval premiéra ohledně obchvatu České Lípy

23. 10. 2019 | 4 komentářů
Sdílet na Facebooku Tweet

V rámci 33. schůze Poslanecké sněmovny interpeloval poslanec za Liberecký kraj Tomáš Martínek premiéra Babiše ve věci výstavby obchvatu České Lípy. O obchvatu se diskutuje již od 90. let, stavět se začal v roce 2008 a hotový měl být v roce 2016. V roce 2010 byl však projekt z úsporných důvodů zastaven tehdejším ministrem dopravy Vítem Bártou. Premiér Babiš i tehdejší ministr dopravy Ťok v březnu 2018 během návštěvy Libereckého kraje podepsali petici za zrychlení přípravy výstavby obchvatu České Lípy. Exministr dopravy zároveň prohlásil, že stavba dostane výjimku, což by mělo přípravu urychlit a zajistit financování. Premiér Babiš hovořil o rozšíření poslaneckého návrhu zákona, který má urychlit výstavbu určených dopravních staveb právě o tento obchvat. Nakonec však k zařazení obchvatu do návrhu zákona nedošlo. Exministr Ťok při své druhé návštěvě Libereckého kraje v září 2018 prohlásil, že střízlivý odhad plánovaného termínu zahájení první fáze stavby je rok 2020.
 

tomas martinek

V rámci hlubšího zkoumání dění okolo obchvatu u České Lípy poslanec Martínek zjistil, že v materiálu vlády předkládaném Ministerstvem dopravy k 11. 9. 2018 nazvaném “Přehled přípravy staveb s plánovaným zahájením 2016 - 2018 a stavebními náklady nad 300 mil. Kč” byl u projektu “I/9 Dubice - Dolní Libchava (Sosnová - II/262) (původně I/9 Dubice - Dolní Libchava obchvat)” uveden termín předložení žádosti o stavební povolení září 2019. V novém materiálu vlády předkládaném Ministerstvem dopravy k 23. 3. 2019 nazvaném “Přehled přípravy staveb s plánovaným zahájením v nejbližších letech a stavebními náklady nad 300 mil. Kč” pak u projektu obchvatu České Lípy uveden termín předložení žádosti o stavební povolení prosinec 2019. Dle výše uvedených materiálů, se tedy posouvá předpoklad realizace z roku 2019 na rok 2020. 

Poslanec Martínek se tedy premiéra Babiše tázal, proč došlo k odložení realizace projektu, pokud je pro vládu prioritní stavbou a zda bude tedy stavba zahájena v roce 2019 či až v roce 2020. 

Po nahlédnutí do dokumentů také Martínek zjistil, že došlo ke snížení rizika nezahájení stavby i přesto, že v rámci odkupu pozemků potřebných pro zahájení stavby nedošlo k žádnému pokroku. Zatímco v materiálu projednávaném v září 2018 je riziko nedokončení stavby 5, v materiálu projednávaném v březnu 2019 se toto riziko snížilo o jeden bod (přičemž 0 nepředstavuje žádné riziko a 5 představuje nejvyšší riziko). Poslanec Martínek se tedy premiéra dotázal na důvod snížení stupně rizika nezahájení stavby. 

Protože nebyl premiér při ústní interpelaci přítomen, poslal odpověď písemně. I přes své sliby v rámci své návštěvy Libereckého kraje se premiér nadále odvolává na pozastavení staveb z roku 2010. Dále uvádí, že je obtížné predikovat termín zahájení stavby s odvoláním na nutnost dosažení kompromisu všech zainsteresovaných stran. 

Poslanec Tomáš Martínek k tomu uvádí: “Je škoda, že si pan premiér předtím, než se rozjede po krajích a začne slibovat a podepisovat prohlášení, problematiku řádně nenastuduje, aby měl reálný přehled o tom, co splnitelné je a co nikoli. Lidé by neměli být klamáni a sliby by se měly plnit, proto doufám, že dojde k zahájení stavby co nejdříve.”


 

Sdílet na Facebooku Tweet

Autor: Lukáš Forýtek

Štítky: #Andrej Babiš #interpelace #Tomáš Martínek

Zobrazit diskusi
Facebook Pirátské listy Twitter Pirátské listy Redakce Pirátských listů Česká pirátská strana
Redakce | Kontakt | Piráti | Facebook | Twitter | RSS články | RSS aktuality

Copyleft Pirátské listy. Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské listy je umožněno i bez písemného souhlasu. Všechna práva vyhlazena.