Registr smluv přinesl víc peněz než EET, zprůhlednění některým překazilo kšefty, říká k pirátskému úspěchu Jakub Michálek
Mezi své předvolební priority uvedla Česká pirátská strana odstranění výjimek ve veřejném registru smluv. Ty umožňovaly státním podnikům hospodařit netransparentně. Přes celou řadu obstrukcí se Pirátům nakonec pozitivní změny z opozičních lavic povedlo prosadit, i přes odpor opozičních stran. V rozhovoru Pirátských listů nám okolnosti práce na tomto výrazném úspěchu přiblížil předseda pirátského poslaneckého klubu Jakub Michálek.

Pirátům se podařilo po roce a půl prosadit jednu ze svých stěžejních programových priorit, a tou je novelizace zákona o veřejném registru smluv. Nyní by mohl být netransparentnosti v hospodaření některých státních a polostátních podniků konec. Na co Piráti při prosazování této důležité změny nejčastěji naráželi?
Hodně se do toho promítlo, že ČEZ a České dráhy jsou vlivné firmy. Řada politiků o tématu nechtěla moc mluvit a dokonce otázku registru navrhovali vyřadit z programu. Pracovali jsme na tom rok a půl. Jde o zásadní krok ke zprůhlednění těchto firem, ale myslím, že je to jeden z prvních kroků, protože je v nich ještě hodně další práce, včetně chybějící vlastnické politiky a zásad odměňování.
Kdo všechno se z pirátské strany na novelizaci podílel, a koho z ostatních politických subjektů bys za podporu našeho návrhu rád pochválil?
Ivan Bartoš jako předseda garančního výboru pro veřejnou správu a Ondřej Profant jako zpravodaj, který musel zvládnout složitou proceduru, protože poslanci byli kreativní s pozměňovacími návrhy. Každý si na to chtěl nabalit svoji další výjimku. Mrzí mě, že z původního návrhu vypadlo i vylepšení stošestky (zákona o svobodném přístupu k informacím), ale nakonec je to tak možná lepší. Rád bych ocenil zejména Adama Kalouse a Janu Vildumetzovou z ANO.
Jaké důvody vedly většinu poslanců opozičního spektra k negativnímu stanovisku při hlasování?
ODS se dodnes nepřihlásila k myšlenkám transparence. Přitom jejich voliči registr smluv podporují! To nám hodně brání spolupracovat, protože se opravdu nechceme vrátit do devadesátek. Velmi mě překvapilo, že náš návrh nepodpořil klub TOP09, ačkoliv mi pan Kalousek podporu přislíbil, s výjimkou Dominika Feriho. Možná se na odporu podepsalo i to, že Senát vrátil zákon s další nepotřebnou zvláštní výjimkou, v tomto případě začerňování cen léků, a tyto strany hlasují někdy až nekriticky podle Senátu.
Nakolik validní je argumentace, že zveřejnění detailů obchodních smluv státní a polostátní firmy poškodí v konkurenčním boji oproti privátní sféře nebo možné bezpečnostní riziko?
Už dnes lze smlouvy Českých drah zveřejnit, pokud si je někdo vyžádá. Pro podnik to může být určité znevýhodnění. Na druhou stranu daleko více peněz tyto podniky ztrácí v důsledku nehospodárnosti a špatně uzavřených smluv. Řada z nich má výjimečné postavení, kde je konkurence reálně nemůže ohrozit. Navíc zveřejňovány nejsou smlouvy, které se týkají výroby a provozu a zákon už dnes pamatuje na obchodní tajemství, takže není potřeba se změn obávat.
Bezpečnostní rizika jako detaily z provozu jaderné elektrárny jsou již dnes řešena ochranou utajovaných informací a ochranu bezpečnosti jsme posílili jinou novelou, která umožňuje nezveřejňovat informace o bezpečnostních opatřeních. Strašení kolapsem se nedostavilo u registru smluv a nehrozí ani nyní, odpůrci transparence pouze hledají berličku. Některým by také zprůhlednění mohlo ohrozit kšefty, takže opravdu nejásali.
Zveřejňování smluv zpětně u firem jako ČEZ, Pražská plynárenská nebo ČD je bohužel politicky neprůchodné. Mohla by však tato skutečnost hrát do karet při podpisu novelizace zákona prezidentem Zemanem, který se především proti veřejně přístupným smlouvám u ČEZu vymezoval?
Nemyslím si, že by hrozilo, že Zeman zákon nepodepíše. Pokud máme stavět za stovky miliard korun peněz občanů a menšinových akcionářů ČEZu novou jadernou elektrárnu, měli bychom mít zatraceně jistotu, že tam není žádná malá domů. Proto je potřeba, aby bylo maximum smluvní dokumentace veřejné. Nechceme žádné další Toskánsko a jiné aféry a jen těžko si dovedu představit, že by Zeman chtěl být s takovými tendencemi spojován. Navíc jsem mluvil s šéfem ČEZu Benešem a ten se zveřejňováním smluv problém nemá.
Jaký zvolí Piráti postup v případě, že se hlava státu rozhodne novelizaci nepodepsat?
Nebudu spekulovat.
Můžeš nám přiblížit konkrétní situace z minulosti, které byly kvůli nedostatečné transparenci v dosavadní praxi běžné a novelizace je nadále znemožní?
ČEZ platil na základě najasných důvodů lobbistovi Nue Kalaje v Albánii v souvislosti s expanzí na albánský trh. Máme tady solární kauzy a investice s Amun Re, předražené elektrárny, kde šlo o daňové úniky a právníky Iva Rittiga. Modernizace uhelné elektrárny Průnéřov byla zcela neprůhledná a stála občany pravděpodobně miliardy korun. U solární elektrárny Ševětín byly fakturovány vícepráce ČEZu se škodou cca 48 mil. Kč na základě neprůhledné smlouvy. Podezřelý sponzoring, odměny pro Radmilu Kleslovou místopředsedkyni ANO, toskánská aféra… pokračovat bychom mohli donekonečna.
Co registr smluv a digitalizace?
Registr smluv hlavně přispěje k tomu, aby si dal stát a jeho firmy záležet na tom, jak smlouvy připravují. Domnívám se, že přinesl více peněz než EET, což je jediný digitalizační projekt Andreje Babiše.
Sdílet na Facebooku TweetAutor: Michal Chalupa
Štítky: #Jakub Michálek #Registr smluv #rozhovor #Zákon o registru smluv
Související články
Copyleft Pirátské listy. Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské listy je umožněno i bez písemného souhlasu. Všechna práva vyhlazena.