Odborně

Jan Lička a David Witosz: Železnice propojená s Evropou patří mezi pirátské dopravní priority

18. 05. 2019 | 5 komentářů
Sdílet na Facebooku Tweet

Vysokorychlostní železniční síť je pro Česko svým významem srovnatelná se svobodným a vysokorychlostním internetem, a proto její rozvoj budou Piráti prosazovat i na půdě Evropského parlamentu. Pirátský program pro dopravu klade důraz na směřování k lepšímu propojení infrastruktury s okolními státy.

Union Pacific

Nebude tentokrát řeč o Českých drahách nebo SŽDC, ale dráze jako typu dopravního spojení. Právě ve vztahu mezi národním dopravcem, národním správcem kolejí a národním konceptem dopravy se nachází odpověď na současný stav železnice v ČR – nejen v technologickém vybavení a zázemí, ale zejména v přetrvávajícím způsobu uvažování, což vysvětlíme dále.

Jak jsme si v posledních měsících a letech mohli všichni bolestivě zažít, dálniční síť nevzkvétá z různých důvodů, které by vydaly na samostatný článek. Podstatné je, že tato situace nemá levná, rychlá řešení; a ani železniční alternativy dálnice nebudou levně a rychle po ruce. V první řadě tedy musíme vést veřejnou debatu o dalším směřování Česka, které bylo od nepaměti křižovatkou cest, a tuto debatu následně zhmotnit do liniového zákona. Skutečného strategického konceptu rozvoje s dlouhodobě závazným financováním, a ne polovičatého hotfix řešení číslo 416/2009 Sb. - zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury – kde se projevují především ambice některých zákulisních hráčů přilepšit si na „vyvlastňování ve jménu republiky“.

Pokud chceme vůbec začít uvažovat o tak ambiciozní výzvě, jako je vysokorychlostní trať (VRT), je totiž základem nikoliv hlasité mediální plácnutí do vody, ale dlouhodobě komunikovaný signál stavebním firmám „myslíme to vážně“. Výstavba bude trvat roky a desetiletí, přičemž salámová metoda od sjezdu ke sjezdu s vizí na jedno volební období je u vysokorychlostních tratí ještě méně vhodná než u dálnic. Čtenář si laskavě doplní, k čemu je mu dobrých deset kilometrů kolejí konstruovaných na 350 km/h, vedených po vlastním tělese odnikud nikam.

Na předchozí odstavec navazují další dvě premisy nezbytné pro dokončení projektu vysokorychlostních tratí: tou první je uvažování v evropských, nadnárodních měřítkách. Neodsuzujme sami sebe do role trpěné černé díry uprostřed kontinentu, které se raději cestovatel vyhne, než aby čelil výtlukům a zpožděním. Zde je potřeba odhodit další myšlenkový balvan, zvěčněný v cimrmanovské Hospodě na mýtince a podporovaný výroky typu „160 km/h na Česko dobrý, nestačili bychom dobrzdit v Bohumíně“. S překonáním provinčního dědictví, rakousko-uherského syndromu národa ohroženého imperialisty nám naštěstí pomáhají nastupující generace nezatížené železnou oponou, odkojené Erasmem a hnané touhou cestovat bez hranic.

Druhým předpokladem je otevřít volný pohyb služeb nejen zahraničním stavařům, ale i projektantům s adekvátní praxí. Což, když sledujeme sentimentální boj říčních vlků o anachronické spojení Dunaj – Odra – Labe, bude samo o sobě nelehký úkol. Pokud k tomu přičteme notorický klientelismus při rozdělování zakázek a úzký okruh specialistů českého rybníčku na dané téma, kteří nejen často studovali na stejné fakultě, ale bývají i členy stejné cechovní společnosti vytvářející normy pro normy (viz „modrý mor“ v podobě všudypřítomných zábradlí na železničních zastávkách), zdá se úloha rozhýbání parního stroje české železnice řešitelná jen zázrakem.

Časy se ale mění a seriózních hlasů volajících po změně paradigmat přibývá. Zahraniční zkušenosti ukazují, že není třeba hned házet flintu do žita a volat o pomoc čínskou lidovou armádu s jejím lidským buldozerem, který dnes nesmlouvavě kolonizuje africké země. Podporu moderního, pohodlného a rychlého spojení dokázali citlivě zhmotnit i v rozvojových zemích, jako je Maroko (ve spolupráci s Francií) nebo Indie (s japonským know-how). V podstatě stačí „jen“ dvě věci: změna myšlení a změna přístupu. Kde jsou peníze, je i vůle – a naopak.

Autoři:


Ing. Jan Lička (kandidát do europarlamentu za Piráty č. 22) je manažerem logistiky průmyslové výroby, zástupce garanta dopravy a koordinátorem krajského expertního týmu v oblasti dopravy pro Středočeský kraj.

Ing. David Witosz je místostarostou městského obvodu a předsedou místního sdružení Moravská Ostrava a Přívoz, odborným asistentem poslance Ing. Ondřeje Polanského a garantem programového bodu Doprava a logistika.

Sdílet na Facebooku Tweet

Autor: Jan Lička, David Witosz

Štítky: #David Witosz #Jan Lička

Související články

Zobrazit diskusi
Facebook Pirátské listy Twitter Pirátské listy Redakce Pirátských listů Česká pirátská strana
Redakce | Kontakt | Piráti | Facebook | Twitter | RSS články | RSS aktuality

Copyleft Pirátské listy. Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské listy je umožněno i bez písemného souhlasu. Všechna práva vyhlazena.