Odborně

Inteligentní dopravní systém v Hradci Králové je špatně připravená IT zakázka

25. 01. 2019 | 6 komentářů
Sdílet na Facebooku Tweet

Královéhradecké zastupitelstvo 15. ledna 2019 hlasovalo o budoucnosti Inteligentního dopravního systému jako moderního nástroje řízení dopravy (dále jen “IDS”). Hradečtí Piráti projekt kritizují zejména kvůli neurčitému zadání, chybám města při administraci veřejné zakázky a v porovnání s obřími náklady malými benefity pro občany města.

Aleš Dohnal IDS Hradec Králové

„Dodavatel IDS by měl být vybrán soutěžním dialogem. Tento institut je v zákoně pro případy složitých zakázek jako jsou mýtné nebo parkovací systémy. Město by s více zájemci řešilo všechny aspekty projektu a teprve ve chvíli, kdy by vybralo jedno nebo dvě vhodné řešení, by společnosti vyzvalo k podání nabídek. Místo toho si radnice nechala zpracovat v mnoha ohledech problematickou studii a z ní vytvořila vágní zadání,“ vysvětluje zastupitel za Piráty Aleš Dohnal.

 

Piráti studii podrobili důkladné analýze. Nejhlasitější kritika zaznívá například k jednotlivým uvažovaným rozpočtovým položkám. „V podkladech je často operováno s přesnými částkami za hardware a software, přitom není vůbec jasné, jak autoři k těmto číslům došli. Chybí specifikace a popis, jak bude například software složitý,“ říká IT odborník a člen hradecké komise pro informatiku Lubomír Špaček (Piráti).

 

Piráti vypočítávají i možná rizika projektu IDS. Na několika křižovatkách není vlastníkem potřebných pozemků pro umístění návěstidel a dalších prvků IDS město. „Velkým problém může být do budoucna to, že společnost vlastnící optickou síť ovládá skupina INNOGY. Základní prvek systému tak bude závislý na jedné konkrétní společnosti. Za úvahu by tak stálo minimálně zpracovat studii na vybudování optického okruhu ve 100 % vlastnictví města po vzoru jiných měst,“ připomíná Špaček.

 

Podle studie jsou investiční náklady IDS 305 mil. Kč, provozní pak 19 mil. Kč ročně. Maximální cenu zakázky za pořízení a šest let provozu město stanovilo na 442 mil. Kč. Radnice počítá s příjmy 226 mil. Kč z pokut a s dotací ve výši 246 mil. Kč. „Oslovili jsme více než deset radnic, kde měření stacionárními či úsekovými radary funguje. Z jejich dat vyplývá, že se nedá předem určit, kolik pokut bude uděleno a následně vymoženo. Podklady města nepočítají se všemi proměnnými. Navíc cílem pokutování by měl být bezpečnější silniční provoz, ne plnění městské pokladny,“ kritizuje Dohnal účelové zahrnutí pokut do příjmové stránky projektu.

 

Projekt IDS radnice připravuje několik let. Již v minulém volebním období zastupitelé rozhodli, že mnohé původně uvažované moduly nebudou realizovány. „Z IDS byly vyškrtnuty takřka všechny jeho chytré funkce. Nebude umět navigovat řidiče, nepomůže s parkováním ani neumožní zpracovávat dopravní modely. Za cenu obřích nákladů občanům nepřináší téměř žádné benefity,“ vypočítává Dohnal. Na zastupitelstvu se očekává dlouhá a bouřlivá debata. „Pokud se zastupitelstvo rozhodne v projektu pokračovat, bude náš hlavní úkol hlídat smlouvy, aby město bylo vlastníkem zdrojových kódu a nestalo se závislým na jednom konkrétním dodavateli, jako tomu bylo například u známé kauzy Opencard,“ uzavírá Dohnal.

 

Inteligentní dopravní systém - stručný přehled

 

Sdílet na Facebooku Tweet

Autor: Aleš Dohnal,Lubomír Špaček

Štítky: #doprava #Hradec Králové #Královéhradecký kraj #Veřejné zakázky

Zobrazit diskusi
Facebook Pirátské listy Twitter Pirátské listy Redakce Pirátských listů Česká pirátská strana
Redakce | Kontakt | Piráti | Facebook | Twitter | RSS články | RSS aktuality

Copyleft Pirátské listy. Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské listy je umožněno i bez písemného souhlasu. Všechna práva vyhlazena.