Kauzy

Budoucnost autobusového nádraží ve Dvoře Králové nad Labem

31. 07. 2018
Sdílet na Facebooku Tweet

Vedení města Dvůr Králové n/L se již po několikáté vrátilo k myšlence odkoupit pozemek autobusového nádraží, které má ve vlastnictví firma Arriva. Město by rádo celé autobusové nádraží zrekonstruovalo. Přechod do vlastnictví města se dá určitě hodnotit jako dobrý nápad. Terminál by mohl dostat podobu, která odpovídá požadavkům současné doby a zároveň by sem mohly konečně zajíždět autobusy MHD. V případě, že na postupu nebude shoda, bude na místě využít institutu referenda. 

autobus Pirátů

Současný majitel nádraží žádá poplatky za vjezd každého autobusu včetně MHD, proto se mu některé autobusy vyhýbají. Předpoklad, že na autobusovém nádraží nasednu do jakéhokoliv autobusu, už vytrestal nejednoho člověka. Otázkou je, za jakou cenu je vlastník ochoten nádraží prodat. 

Pro Arrivu není údržba příliš nákladná, navíc zde na svém pozemku parkuje zadarmo svoje autobusy. Nemá tudíž důvod se pozemku zbavovat. Dá se proto předpokládat, že město bude muset nakonec přijít se zajímavou nabídkou, aby soukromý vlastník autobusové nádraží odprodal. Vedení města se nechalo slyšet, že nejdřív chce pozemek odkoupit a teprve potom se bude řešit, co s ním dál. 

Zásadní je, že se jedná o velký pozemek v blízkosti centra města. Proto se vzápětí rozvířila diskuze o možnostech jeho alternativního využití. Padaly návrhy od výstavby městem vlastněných bytů až po stavbu krytého bazénu. Než však bude čas na úvahy, co s pozemkem, je potřeba vyřešit otázku, kam by se mělo stávající nádraží přesunout.  

Když se podíváme na mapu Dvora Králové, tak by nejspíše bylo nejlepší místo na pozemku závodu JUTA 3, což je bohužel nereálné, protože pan Hlavatý továrnu stěhovat nebude. Jako velikostně odpovídající pozemek by se tak jevil prostor vedle Tesca. Bohužel je to ještě s areálem TIBA Zálabí asi jediný pozemek, který svými parametry vyhovuje, takže mnoho možností, kam autobusové nádraží přestěhovat, nemáme. Pro jeho uživatele by to v každém případě znamenalo posunutí cca o půl kilometru dál od centra města, což je pro běžného člověka znatelný rozdíl a mohlo by to vyvolat i dost negativních reakcí. Dále je pravděpodobné, že by mohlo dojít ke vzniku alternativního centra, což by neprospělo plánu na oživení náměstí TGM. Již teď jsou ve městě další dvě místa, která z původního centra odvádějí lidi.  

Prostranství na konci železniční vlečky chtělo vedení města využít k obdobnému účelu, již ve svém megalomanského plánu, podle kterého chtělo přivézt železniční dopravu dolů do města. To je z našeho pohledu nesmyslný projekt, jehož přínos může jen stěží vyrovnat astronomické náklady. Samotný profil tratě navíc omezuje maximální provozní rychlost na 50 km/h. Vlak by jel 10 minut na místo, kam autobus jede 5 minut. V tomto úhlu pohledu to ztrácí veškerou logiku. Těžko můžeme navíc předpokládat, že by rychlíky vypravené z Pardubic či Liberce zajížděly až do města. Pokud na tento projekt v budoucnu dojde, můžeme jen doufat, že se uskuteční pouze jeho menší část a vznikne pouze nové autobusového nádraží na pozemku firmy ČEZ. Tady se nám ale vrací stejný problém jako při odkupu stávajícího autobusového nádraží. Bude současný vlastník ochoten pozemek prodat za rozumných podmínek? 

Názor Pirátů je, že za současné situace nejvhodnějším řešením rozhodně je, aby město autobusové nádraží koupilo a zachovalo ho na stávajícím místě. Tento pozemek byl daleko atraktivnější ještě v době, než zde postavili Penny Market, kdy bylo volné prostranství 2x větší než teď. Pokud by byla velká část obyvatel veřejně pro jiné využití tohoto prostoru, je to určitě ideální prostor pro místní referendum. 

Sdílet na Facebooku Tweet

Autor: Jiří Prouza

Štítky: #autobus #Královéhradecký kraj #městské firmy

Zobrazit diskusi
Facebook Pirátské listy Twitter Pirátské listy Redakce Pirátských listů Česká pirátská strana
Redakce | Kontakt | Piráti | Facebook | Twitter | RSS články | RSS aktuality

Copyleft Pirátské listy. Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské listy je umožněno i bez písemného souhlasu. Všechna práva vyhlazena.