Komentáře

Polemika: Úklid je dobrá věc, začněme ale vždy u sebe

17. 04. 2018
Sdílet na Facebooku Tweet

Minulý víkend proběhla celorepubliková akce Ukliďme Česko. V lesích, luzích a hájích jsme mohli potkat méně či více organizované skupinky dobrovlníku s pytli a úsměvem na tváři. Určitě je záslužné uklízet Česko. O tom nediskutuji, a nikdy bych si nedovolil toto zpochybnit.

Před úklidem / po úklidu

Aktivita zdola

Často se setkáváme s tvrzením, že podobné akce by měly být organizovány zdola. Tedy komunitami, lokálními aktivisty a spolky. Méně často se ovšem setkáváme s tím že by tomu opravdu tak bylo. V České republice krom opravdu velkých sídel a naopak malých městeček a vesnic, kde k sobě mají lidé blíž, prakticky neexistuje autonomní aktivismus. Je to škoda. Samozřemě mi můžete oponovat tím, že nevím a nemůžu vědět o všem. Ale já se na celou věc dívám jinak. Nechci zapomínat na všechny ochránce přírody, památek, ekology, dočaskáře, nebo pejskaře, nechci někomu křivdit, proto uvádím jen pár příkladů. Tyto aktivity fungují. Avšak většina z nich vzniká jako reakce na něco negativního. Lidé jsou ochotní dát se dohromady v případě toho, když vidí nespravedlnost. Problém, který je třeba řešit. Ovšem už málokdy narazíme na iniciativy, které se snaží nespravedlnostem a problémům předcházet.

Sám jsem si to pro sebe pojmenoval jako komunitní prevenci. Spolky a iniciativy jsou stále do určité míry uzavřeny. Nevím, jestli se uzavírají sami, nebo jestli si k nim lidé drží odstup z nějakého zažitého pocitu 40 let totality a prznění jakýchkoliv aktivit ve jménu strany a vlády. Bude to asi kombinací obojího. Často se setkávám s tím že mi někdo říká, to a to by bylo potřeba, mělo by se atd. Odpovídám vždy podobně. Ty jo, to není vůbec špatný nápad, jdi do toho. A skoro pokaždé se dočkám stejné odpovědi. Hele počkej, já myslel že by to někdo mohl udělat. Víš, jako někdo jiný.

A tím to většinou končí. Jsou lidé, kteří se nebojí převzít odpovědnost, ale není jich mnoho. Proto si myslím, že základem toho, abychom měnili naše okolí k lepšímu, je důležité hlavně motivovat, inspirovat a podporovat aktivity vycházející od lidí. Spontální akce několika sousedů, kolegů či spolužáků. Zde můžeme najít opravdový základ aktivní, občanské společnosti.

Uklízejme. Ne Česko, ale po sobě.

Byl bych velice nerad, abyste nabyli dojmu že jsem proti této akci nějak vysazený. Naopak akce je mi velice sympatická a opravdu by mě mrzelo, kdybyste si o mě mysleli, že jakkoliv znevažuji snahu lidí uklidit. Jde mi o toto. Bylo by mnohem efektivnější, kdybychom se začali soustředit na to, abychom po sobě radši uklízeli normálně. Ovšem opět opakuji, Ukliďme Česko je pouze příklad. Převedeme-li to do obecné roviny, uvědomíme si, že pokud by kolektivy a komunity dostali větší podíl na rozhodování o svém okolí, mohla by se tato, určitě chvályhodná, snaha soustředit na činnost, která by měla mnohem větší efektivnost a byla přínosnější.

Jednoduše řečeno. Pokud dáme lidem možnost rozhodovat například o umístění košů a jiného městského mobiliáře, můžeme dospět do stádia, kdy společnost ucítí větší odpovědnost k místu, o tretém může sama rozhodovat. Nevyhnutelně tedy dospějeme do stádia, kdy nebudeme muset jednou za rok uklízet. Budeme uklízet po sobě, tak, jak je to normální. V tom nejlepším případě se začneme chovat tak, abychom uklízet nemuseli vůbec. Ovšem nechci klást vysoké nároky. Tuto rovinu věci můžeme potom aplikovat na celou společnost. Pokud se budeme snažit předcházet problému, nebudeme potom muset hledat jeho řešení. Zcela konkrétně. Pokud by společnost odpovědně uvažovala sama o sobě, nikdy by do svého čela nezvolila Andreje Babiše. Samozřejmě zde velkou roli hrála marketingová podpora jeho hnutí. Ale přeci jenom měli jsme reálnou zkušenost s tím, jak se ANO chovalo v minulém volebním období. A přesto volby dopadly tak, jak dopadly.

Dobré srdce korporací

Mezi obchodními zástupci se občas říká: firmy nemají duši. Pokud by to tak opravdu bylo, podobných akcí jako Ukliďme Česko, by bylo ještě víc poskrovnu. Společnosti, obzvlášť ty nadnárodní, pochopily výhody pozitivního marketingu. Budeme-li se držet opět Ukliďme Česko, můžeme říct takto: Pokud dáte lidem možnost být alespoň na chvíli aktivní, nebudou tolik řešit přímé dopady vašeho podnikání na jejich životy. U společnosti Veolia to platí tuplem. Opět nechci paušálně odsoudit všechny podobné akce, ale zkušenost je taková. Pokud si vezmeme na příklad nákupní řetězce, které zapřísahle odmítaly spolupracovat, ve využívání zboží na odpis, s kýmkoliv. K posunu došlo až se vznikem o potravinových bank. Ovšem většina těchto řetězců má své nadace a nadační fondy, pomocí kterých se snaží utvářet dojem o dobrém srdci korporací.

A jsme opět na začátku. U prevence. Pokud by jsme si nenechali zprivatizovat přírodní zdroje, nemuseli jsme nyní řešit problémy, které se snaží společnosti kompenzovat bohulibou aktivitou.

Nakonec musím říct, že jsem sám ve Zlíně uklízel společně s Piráty. Jsem rád za zdvihnutou rukavici ze strany Pirátů, kteří již teď organizují další vlnu úklidů. A není to samá situace jako u nadnárodních korporací. U Pirátů můžeme vidět snahu o přenesení politiky na přímou úroveň, k lidem, na ulici a do lesů. Ať už jde o Pirátské vaření potřebným, participační rozpočet, ze kterého se napříč republikou budují „mimo Pirátské“ projekty, nebo tyto úklidy. Navíc, a to je podstatné, u Pirátů je předpoklad, že krom Česka, jednou uklidí i Veolii a její smluvy.

Sdílet na Facebooku Tweet

Autor: Jakub Stacke

Štítky: #aktivismus #úklid

Zobrazit diskusi
Facebook Pirátské listy Twitter Pirátské listy Redakce Pirátských listů Česká pirátská strana
Redakce | Kontakt | Piráti | Facebook | Twitter | RSS články | RSS aktuality

Copyleft Pirátské listy. Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské listy je umožněno i bez písemného souhlasu. Všechna práva vyhlazena.