Komentáře

Stáří vozů v ČR je bohužel reálným odrazem kupní síly obyvatel

15. 04. 2018

Na veřejnost se dostaly informace o připravovaném zpoplatnění starších automobilů, které plánuje ministerstvo dopravy. Piráti hodnotí tento záměr jako neúčelný, v mnoha ohledech nereflektující socioekonomické aspekty, a zároveň očekávají, že jeho pozitivní dopad na životní prostředí nebude nijak zásadní.

Stará auta Aerovky

Oba navržené scénáře se pouze liší v míře zátěže ekonomicky nejslabších, pro které budou poplatky znamenat předčasnou ztrátu jejich vozu.

Poplatky se mají striktně rozlišovat podle normy Euro – podle jednoho scénáře ho mají být ušetřeny vozy třídy Euro 2 a mladší, podle druhého se mu však nevyhnou ani ty s Euro 3. Přitom se nejedná o poplatky zrovna malé, oba scénáře počítají s částkami v tisících korun za rok. Připravované šrotovné by navíc nákup nového vozu pokrylo jen z velmi malé části, což by v podstatě znamenalo, že auta budou dostupná jen pro vyšší příjmové vrstvy obyvatel.

Jan Nezhyba, pirátský garant životního prostředí, považuje tento způsob ochrany ovzduší za pouhou zástěrku zajišťující výrobcům automobilů odbyt: "Přitom o výrazném úbytku emisí se dá hovořit snad jen u starých dieselů, které už nejsou v nejlepší kondici. Normou EURO se posouváme ve snižování emisí už od roku 1992 každé 4 roky, ale průměrný občan ČR si asi těžko jednou za 4-6 let pořídí zcela nový automobil, jako to ze svého platu zvládne např. německý dělník. Průměrné stáří vozu v Německu se díky tomu pohybuje do 9 let, zatímco u nás je to kolem 15, a výjimkou nejsou ani vozy osmnácti či dvacetileté. Nepopírám, že vozový park v ČR je nutné obnovit, ale v rámci řešení je namísto trestání za chudobu třeba přijít s pozitivní motivaci obyvatelstva. Zajímat by nás měla především komerční doprava a služby zajišťující obslužnost ve městech, kde je účelné vyžadovat vyšší emisní třídu co nejdříve. Věnujme se rovněž investicím do doprovodných opatření ke snižování emisí, jako jsou např. trvale zelená hygienická pásma v okolí měst, rychlostních silnic a obchvatů. Umožněme lidem pohodlně překonávat větší vzdálenosti v kratším čase po moderních vysokorychlostních tratích, a vytvářejme tím dopravu zároveň efektivnější i ekologičtější."

Také pirátský garant dopravy David Witosz s takovými závěry souhlasí: "Ano, prioritami v pirátském programu pro dopravu není zvyšování restrikcí a poplatků, ale chceme docílit zrychlení a zefektivnění dopravy – meziměstská automobilová doprava se musí zcela přemístit na silnice první třídy a dálnice, městská hromadná doprava musí nadále sledovat vzestupnou tendenci kvality služeb a na delší vzdálenosti musí být pro naše občany vytvořena možnost rychlejší, levnější a pohodlnější cesty pohodlnými rychlovlaky. Pokud tedy jde o průnik dopravní politiky státu s politikou životního prostředí, pak se tento pokus naprosto míjí účinkem na obou zmíněných frontách."

Autor: Jan Nezhyba, David Witosz

Štítky: #auta #doprava

Komentáře k článku

Dosud nebyly vloženy žádné komentáře.

Facebook Pirátské listy Twitter Pirátské listy Redakce Pirátských listů Česká pirátská strana
Redakce | Kontakt | Piráti | Facebook | Twitter | RSS články | RSS aktuality

Copyleft Pirátské listy. Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské listy je umožněno i bez písemného souhlasu. Všechna práva vyhlazena.