Reportáže

Piráti nikomu nenařizují koupit dřevěnou nohu a pásku přes oko

10. 04. 2018
Sdílet na Facebooku Tweet

Za úspěchem Pirátů v posledních parlamentních volbách jsou hlasy statisíců pirátských voličů, chytrá a cílená volební kampaň, ale i práce dobrovolníků a nadšenců pracujících ve volném čase, nezištně a bez nároku na odměnu. Vzhledem k tomu, že Piráti nestojí na podpoře velkých firem, lobbistů a neznámých sponzorů, budou se i v budoucnu opírat o své členy, příznivce a nadšence. Dobrovolnickou neplacenou práci v rámci svého "pirátství" absolvoval prakticky každý člen strany. 

eshop Piráti - klopové knoflíčky

Víme jaké to je hospodařit s málem, že každou investici je třeba pečlivě rozvrhnout a plánovat na několik let dopředu. A že ani přebytkový rozpočet z letošního roku nezaručí úspěch v budoucnu. V této cestě proto chceme pokračovat. Abyste viděli, jak konkrétně naše práce vypadá, přinášíme reportáž o našem eshopu, který vznikl během volební kampaně. Za myšlenkou i realizací eshopu stojí manažer volební kampaně Pirátů Štěpán Štrébl, autor následujícího textu.


"Každý asi už slyšel o eshopu Tomia Okamury. Eshopy ale mají i ostatní strany, včetně Pirátů. Naštěstí my nemáme povinný odběr. U nás volný trh zatím funguje. Ale o tom tohle není. Je to o naší firmě a o tom, jak funguje.

Naše 100% pirátská firma (s příznačným názvem 1. Pirátská s.r.o.) minulý rok udělala zisk po zdanění 8 tisíc korun především díky eshopu. Eshop má zatím přesně 0 zaměstnanců. Dobrovolnicky jsem v něm totiž zaměstnal sebe, mámu a babičku už v době sněmovní kampaně. Je otázka, jak moc je to udržitelné. Už skoro rok to tak ale funguje.

Vypadá to nějak takhle:
1) Piráti se mě různě ptají, jestli bude nějaký merch. Vycítil jsem intenzivní sháňku po odznáčcích do klopy od švédských Pirátů. Mají je zatím jen ti největší pirátští hipsteři. Inu, jal jsem se je sehnat. Skoro dva měsíce mi trvalo dostat ze Švédska zásilku. Mnoho urgencí, první se ztratila...

2) Po přijetí zboží jsem se z opatrnosti rozhodl raději zboží přepočítat. Ano, sám na to čas nemám, požádal jsem tedy babičku, aby tisíce odznáčků, spon do kravat a manžetových knoflíčků spočítala. Počty neseděly.

3) Kdo chce být pořádně stylový Pirát, jenom klikne na shopu a je vyřízený. Obvykle do druhého dne po zaplacení mu z pirátského Amazonu dorazí zboží. Stane se to díky tomu, že máma ráno uvidí objednávku, zabalí zboží a odešle. Tisíce (beze srandy) balíků za rok.

Lidé jsou zvyklí, že když něco funguje, neřeší to. Prostě to funguje, je to samozřejmost. V pozadí toho je ovšem peopleware, který to celé udržuje v chodu. A ten peopleware pracuje v drtivé většině případů bez nároku na odměnu za jeho (občas jasně vyčíslitelnou) práci.

Možná jsme teď dostali nějaké šušně od státu za volby, ale faktem je, že na tom politickém kolbišti bojujeme s mnohem většími rybami, které chceme porazit. Můžou nás přeplatit několikrát. Takže pokud je chceme porazit, bez dobrovolníků, dárců (včetně lidí, co si na eshopu sami naše tričko a noviny koupí), se neobejdeme. Posílám vám všem tímto pozdrav a díky, že udržujete celý systém v chodu. Zase jsem si na vás při téhle příležitosti vzpomněl. Budeme vaši pomoc brzy opět potřebovat!"

Sdílet na Facebooku Tweet

Autor: Štěpán Štrébl, Jakub Dušánek

Štítky: #kampaň 2017 #předvolební kampaň

Komentáře k článku

Dosud nebyly vloženy žádné komentáře.

Facebook Pirátské listy Twitter Pirátské listy Redakce Pirátských listů Česká pirátská strana
Redakce | Kontakt | Piráti | Facebook | Twitter | RSS články | RSS aktuality

Copyleft Pirátské listy. Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské listy je umožněno i bez písemného souhlasu. Všechna práva vyhlazena.