Aktuality

Duel o křeslo lídra v Praze!

27. 02. 2018
Sdílet na Facebooku Tweet

Drazí kolegové, pražští Piráti
V těchto dnech probíhá jedno z nejdůležitějších hlasování, které ovlivní nadcházející kampaňové měsíce v našem hlavním městě. Hlasování o kandidátovi na primátora Prahy, jehož bude Česká Pirátská strana  nominovat a podporovat.

Praha- pohled z Hradu

Kandidáty znáte: Zdeněk Hřib -  garant programového bodu zdravotnictví a Daniel Mazur - garant programového bodu školství.
Zdeněk HřibDvě důležitá témata, dva odborníci, dvě silné osobnosti.
Pro tento článek připravili jsme jejich představení formou několika otázek, na které nám rádi odpověděli.
Zde jsou jejich slova a snad napomohou i vám ve vašem rozhodování a dobré volbě.

Jaká je pro Tebe osobně nejzásadnější Pirátská myšlenka
Zdeněk: Boj s korupcí, kmotry a tunelováním veřejných rozpočtů. To nám totiž umožní zalepit černé díry v nichž mizí peníze, které pak použijeme na realizaci těch všech ostatních Pirátských myšlenek.
Daniel: Osobně: Rozhodování na základě "tvrdých" dat a potřeb občanů, ne spekulací a potřeb právnických osob.
Filosoficky: Hejno a sdílení.

Jaké je Tvé nejmilejší místo v Praze a proč
Zdeněk: Vybrat jedno místo je velice těžké. Mám rád výhledy na velkoměsto, takže místo, které bych chtěl každému ukázat je asi výhled z kavárny na žižkovském vysílači, v době kdy se den překlápí v noc. Ta atmosféra je úžasná.
Daniel Mazur Daniel: Přírodní rezervace Divoká Šárka, konkrétně skály nad soutěskou Džbán a nad Dívčím skokem. Strávil jsem tam v životě spoustu času, proto Šárka u mě vede nad ostatními pražskými parky, a čas tam byl a je "balzám na duši i tělo".

Jaký je Tvůj názor na sdílenou ekonomiku ..vyjádři prosím několika větami krátkodobou a dlouhodobou vizi
Zdeněk: V první řadě je nutné jasně definovat podnikatele, vymezit postavení profesionála a amatéra, který má podobné služby jako přivýdělek, a upravit podle toho zákony. To by mělo navazovat na přiměřená daňová opatření, která by pochopitelně měla být co nejméně administrativně zatěžující. Dále pak bude nutné se zamyslet na smyslem dosavadní věcné legislativy ve vybraných oblastech. Například proč dnes musí mít taxi nutně ceník a taxametr, pokud lze znát cenu dopředu a zdali by to nešlo řešit spíše garancí nějaké maximální odchylky od předem vypočítané ceny (taxametr má ostatně povolenou odchylku 2%).
Z dlouhodobého hlediska je nutné se připravit na to, že sdílená ekonomika tu bude ať chceme nebo ne. Je vcelku zbytečné se tomu bránit a naopak je nutné to využít jako příležitost. Bylo by vhodné aby se z dlouhodobého hlediska stala Praha referenčním městem, jak by měla být začleněna sdílená ekonomika do běžného a zcela oficiálního provozu města.
Daniel: Sdílená ekonomika by měla být přirozenou součástí života společnosti, její náplní ať je vždy sdílení zdrojů, které jaksi máme navíc k základním potřebám. V krátké době potřebujeme udělat jasno v tom, co je "využití zdrojů, které by jinak ležely ladem" a co už je cílená tržní aktivita. V delším časovém horizontu je třeba zpracovat řádný legislativní rámec průběžně harmonizovat městské vyhlášky, abychom byli motivovaní sdílet volné zdroje a přitom si obchodní subjekty nemohly nekale konkurovat předstíráním "sdílení".

Jakou částku z rozpočtu města bys doporučil uvolnit do PaRo
Zdeněk: Ve zhruba třetinovém Brně s Piráty na radnici mají teď druhý ročník participativního rozpočtu s heslem "Dáme na vás" s celkovým rámcem 30 mil Kč a první ročník pracoval s 20 mil Kč. Začal bych tedy v podstatně větší Praze s 100 mil Kč. Je pravděpodobné, že tato částka bude do budoucna růst. Nebránil bych se ani vyčlenění samostatného rozpočtu na lokální projekty v městských částech odděleně od celoměstských projektů. Podstatné je že by nemělo být cílem na rozdíl od aktuálních projektů Smart City za 686 mil. Kč vyčerpat peníze, ale něco smysluplného udělat.
Daniel: Praha si může si dovolit opravdu velkou částku, třeba i miliardu (cca hodnota Smart Prague). Problémem je dostatek projektů a kvalita jejich zpracování - těžko čekat od participativních projektů, že budou dobrovolnicky dostatečně dobře zpracované, aby byly reálnou cestou jak řešit třeba největší dopravní a infrastrukturní problémy Prahy. Nastřelil bych třeba stomilionový rámec, ale to hlavní bude stejně alokace kvalitních týmů a hodnotících panelů - lidé, zvlášť ti kreativní, čestní a pečliví, jsou větší hodnota než peníze.

Tvůj postoj k přesídlení úřadů do městských čtvrtí a ke kompetenci Magistrát versus městské částí - prosím v několika větách koncept
Zdeněk: Pro přesídlování úřadů nevidím aktuálně prostor. Nejprve je nutné vylepšit komunikaci mezi úřady bez ohledu na to kde sídlí. Optimálně aby komunikovaly automaticky a občan jim nemusel dělat rychlou spojku.
V rovině změn kompetencí městských částí bych byl zdrženlivý. Určitě bych pravomoci městským částem neodebíral. Je otázkou které kompetence by skutečně chtěly městské části převzít. Na sněmu starostů městských částí v roce 2015 zazněl pouze požadavek na veto změn v územním plánu namísto připomínek k němu. To si myslím že není reálné, protože město musí fungovat jako celek. Dokážu si ale představit třeba doplnění jednacího řádu zastupitelstva magistrátu o interpelace starostů městských částí.
Daniel: Není univerzálně platné pravidlo, kdo - Magistrát nebo radnice MČ - je kvalifikovanější v jednotlivých oblastech rozhodnout. Je intuitivní nechat městským částem rozhodování v oblasti pořádku, nočního klidu a jiných věcí s ryze lokálním přímým dopadem; na druhé straně Magistrát musí nést zodpovědnost za rozhodování v oblasti dopravy, která téměř bez výjimky zasahují několik městských částí. Nevidím žádné univerzálně lepší schéma, než je stávající, ale rámcově jsem pro větší decentralizaci s tím, že by mohly městské části určité agendy odmítnout a ponechat Magistrátu.


Danovi jsme položili otázku z oblasti,na kterou je expert jeho protikandidát:
Jaký je dle Tebe ve zdravotnictví největší problém a jak bys viděl jeho řešení?
Dosáhneme na nejlepší zdravotnické technologie, máme zakořeněnou vůli poskytnout tu nejlepší péči všem, nemáme ale udržitelný koncept, jak to zajistit - dost možná proto, že na to nemáme peníze a nechceme si to přiznat (přesněji: politici to nechtějí přiznat svym voličům). Řešit to lze pouze na základě realistické debaty nad skutečnými čísly a demografickými prognózami při otevřeném informováním celé veřejnosti o stavu věcí. První důležitý milník je přepracování (a cestovní mapu aktualizace po každých několika letech) definic objemu péče "pro všechny zdarma nebo za třicet kaček", který si prostě určitě můžeme a chceme dovolit. Společně s větší otevřeností hospodaření pojišťoven se pak dá otevřít prostor širší škále připojištění, ale zároveň i například širší škále "nároku" na určitou péči pro občany s prokazatelně zdravým životním stylem/návyky. Nepochybně ale takový plán bude narážet a proto ho musí v každém kroku provázet jasné vymezení: Co se nově má pacientům dávat a co se (za to) bude od občanů očekávat.

Pro Zdeňka máme otázku podobnou:
Jaký je dle Tebe největší problém ve školství a jak bys viděl jeho řešení?
Omezím to pro zjednodušení jen na základní školy, protože mám doma předškoláka a další dva jsou v pořadí, takže toto je i pro mě osobně zásadní. Základním problémem jsou kapacity a s tím související kvalita výuky. Ta prostě nejde rozumě realizovat při naplnění třídy na administrativní limit. Příčina je v tom, že nejsou učitelé/učitelky, protože na pražské poměry je stát nedokáže rozumě zaplatit. Řešení tedy spočívá ve finanční podpoře ze strany magistrátu přes městské části, které jsou jejich zřizovateli. Potřebujeme více učitelů a učitelek a zaplatit je jako vysokoškoláky odpovídajícím způsobem.

A závěrem :
Představ si,že jsi primátorem po 4 volební období a věci jsou dle Tvých představ. Jaká bude Praha,až po 16ti letech opustíš úřad? Jaké jsou Tvé dlouhodobé cíle a jak dalece sahá Tvá fantazie?
Zdeněk: Za 16 let bych chtěl, aby Praha byla považovaná za vzor pro řešení aktuálních problémů moderních velkoměst. Tak, jako se nyní jezdí lidé dívat do Barcelony na Smart City, tak aby se jezdili dívat do Prahy, jak se to má dělat správně. Chtěl bych také, aby Praha vedla v nejrůznějších žebříčcích kvality života jako je Gallup and Sharecare Well-Being Index nebo ve srovnáních evropských metropolí. Prostě aby se v Praze žilo dobře a štastně všem generacím zdejších obyvatel.

Daniel: Praha bude aspoň stejně krásná, jako teď. Bude mít řádově menší procento nevyužívaných domů a bytů. Bude dostavěná severozápadní část pražského okruhu, Praha bude mít hladce návazné dopravní spojení k letišti (osobně preferuji dostavbu metra A). V osobní dopravě se rozmůžou drony (akumulátory z českého lithia nebo "vodík", podle toho, jaká technologie vyhraje) a několik dalších tepen mimo centrum umožní úplné zrušení magistrály v místě Václavského náměstí (celý provoz na východní straně). Nákladní a veřejná hromadná doprava ve vnitřní Praze bude zajišťovaná výhradně vozidly bez lokálních emisí - a Praha bude podporovat čistotu výroby elektřiny v regionech, aby na její čistý vzduch ostatní nedopláceli...

Za odpovědi mnohokrát děkujeme a všechny tímto prosíme a vyzýváme  - hlasujte.
Hlasování běží do středy 28.2. do 20:00 hodin

Sdílet na Facebooku Tweet

Autor: Romana Klimešová

Štítky: #Praha #primární volby

Facebook Pirátské listy Twitter Pirátské listy Redakce Pirátských listů Česká pirátská strana
Redakce | Kontakt | Piráti | Facebook | Twitter | RSS články | RSS aktuality

Copyleft Pirátské listy. Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské listy je umožněno i bez písemného souhlasu. Všechna práva vyhlazena.