Komentáře

Taxikáři, uberte, je třeba najít kompromis

19. 02. 2018
Sdílet na Facebooku Tweet

Protesty taxikářů jsou na čas zažehnány, ale taxikáři budou setrvávat v protestní pohotovosti. Poslanec Martin Jiránek byl ve čtvrtek na schůzi podvýboru pro dopravu, pod který spadá i agenda přepravních služeb, tedy taxi a Uberu. A zde je jeho vysvětlující komentář.

taxi AAA praha

Kdo se v základu účastní přepravního trhu:
1. Uber, Taxify - a další možné zahraniční online platformy
2. Liftago - a další české online platformy
3. Běžné slušné taxislužby a taxikáři
4. Taxikáři zloději, kteří především v Praze okrádají turisty

V této situaci by mělo být hlavním úkolem státu zajistit férovost trhu a bezpečnost zákazníků, přičemž férovost je i v tom, že všichni účastníci platí srovnatelné daně.

V čem je tedy problém? Podmínky na trhu totiž férové nejsou...

1. Taxikáři musí skládat zkoušky z místopisu, že znají město a že tak dovezou klienta nejkratší cestou. Musí mít kontrolu auta STK každý rok, aby bylo bezpečné. Musí mít průkaz způsobilosti řidiče, pojištění pro taxislužbu atd... Zároveň musí platit daně z příjmu, sociální a zdravotní pojištění a zpravidla je samozřejmě platí.

2. Řidiči Uberu nemusí mít zdravotní testy, zda jsou schopni převážet lidi. Nemají vlastně žádné povinnosti, které stát uvalil na taxikáře. Zároveň neplatí na rozdíl od běžných taxikářů silniční daň.

3. Velká část jeho řidičů neplatí daně, zdravotní ani sociální pojištění. U občasné jízdy, kdy jde o drobný přivýdělek, to až tak nevadí, ale hodně řidičů to dělá jako hlavní činnost. V takovém případě nejenže neodvání nic státu, ale hlavně jim hrozí, že se ocitnou v případě pracovní neschopnosti na dávkách životního minima. O tom, že vážně ohrožují výši svého důchodu ani nemluvě. Řada z nich je svým postavením ve firmě opravdu spíše v pozici nádeníka, který nemá jistotu ani zítřejšího dne, než samostatným podnikatelem, jak je tyto firmy rády prezentují.

Když to shrnu... Koncový zákazník, kterému nevadí, že řidič, který ho veze, není zpravidla pojištěn pro případ nehody se zákazníkem, a nemusí být zdravotně způsobilý, tak samozřejmě ocení nižší cenu přepravy.

Nižší cena přepravy je však vykoupena tím, že řidič zpravidla neplatí daně. I Uber za své podnikání v ČR platí jen zlomek daní ve srovnání s tím, co platí české firmy. Vybereme tedy do společných peněz méně. Takže vlastně všichni, kteří nejezdí Uberem, připlácí na lepší ceny pro zákazníky Uberu.

Je pozitivní, že se to bude v následujících měsících aktivně řešit a je třeba to vyřešit směrem k rovnosti podmínek na trhu a zvýšení bezpečnosti zákazníků. Zjednoduší se podmínky taxikářům a zpřísní podmínky pro online platformy jako Uber. Vím, že mě možná někteří zastánci Uberu odmítnou, že omezujeme liberální trh smluvní přepravy... ale stojím si za tím, že stejně jako je třeba omezovat na jednom extrému zlodějské předražené taxikáře, tak na druhé straně nekřivit trh pro slušné české firmy zvýhodňováním podmínek pro nadnárodní megafirmy.

S tím souvisí pro mě jako Piráta velmi důležitá informace. Nejlepší systém klasických taxislužeb a online taxislužeb mají v Estonsku. Tato digitální země je před námi tak daleko, že i kdybychom chtěli jejich systém pro taxislužby zkopírovat k nám, tak nám zcela jednoduše chybí státní digitální systémy, na které by se dal napojit...

Aktualizace

K tématu se vyjádřil předseda poslaneckého klubu Jakub Michálek

To je fakt zoufalé zjištění, až mi dnes na podvýboru bylo trapně... A neustálé komentáře Pirátů, že už sakra musíme udělat ministerstvo informatiky, které na tom začne cíleně makat a koordinovat z pohledu digitalizace všechna další ministerstva a úřady, nikdo neposlouchá...

Tohle je prostě jedna z hlavních brzd, proč u nás pořád neklesá výrazněji byrokratická zátěž a efektivita státu. A další 4 roky to zase bude šolichat každé ministerstvo samo...

Sdílet na Facebooku Tweet

Autor: Martin Jiránek

Štítky: #taxi #Uber #zákon

Zobrazit diskusi
Facebook Pirátské listy Twitter Pirátské listy Redakce Pirátských listů Česká pirátská strana
Redakce | Kontakt | Piráti | Facebook | Twitter | RSS články | RSS aktuality

Copyleft Pirátské listy. Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské listy je umožněno i bez písemného souhlasu. Všechna práva vyhlazena.