Archiv

Beseda v Ostravě o kvalitě českých silnic a dálnic

09. 03. 2017
Sdílet na Facebooku Tweet

V pondělí  6. března se ve Staré aréně v Ostravě uskutečnila beseda „Důvěřuj, ale prověřuj“ o kontrolní činnosti ve výstavbě s Ing. Miloslavou Pošvářovou, Ph.D.. Tématem byla kvalita, či spíše nekvalita současných dopravních staveb v České replublice.

posvarova_ostrava.jpg

Akce se konala za podpory České pirátské strany v Ostravě. S přítomnými besedovala Ing. Miloslava Pošvářová, Ph.D., která je známá především jako supervizorka kvality dopravních staveb. Působila jako ředitelka úseku kontroly kvality staveb Ředitelství silnic a dálnic, je držitelkou ceny Františka Kriegla za občanskou statečnost udělovanou Nadací Charty 77 a soudní znalkyní z kauzy havárie mostu ve Studénce z roku 2008. Je také autorkou několika odborných publikací, předpisů a českých norem.

Hlavním tématem besedy byly problémy, které se nejčastěji opakují u většiny dopravních projektů v ČR a investor, ať už jde o státní nebo soukromý sektor, se k tomu staví nedostatečné nebo dokonce laxně. Toto jednání nakonec vede k neúměrnému navyšování ceny a hlavně k ohrožení bezpečnosti lidí, kteří tyto komunikace využívají.

Problémy nově budovaných dopravních staveb

Nejčastější problémy, kterými jsou české dopravní stavby postiženy, jsou podle Miloslavy Pošvářové tyto:

Nedostatečné kontroly staveb v záruční době. Kontroly jsou nezbytné hlavně v záruční době, kdy se zjištěné vady odstraňují na náklady zhotovitele, nikoliv nás občanů.

Použití nekvalitních a necertifikovaných materiálů. Není tajemstvím, že některé stavby se „rozpadají“ již krátce po dokončení. Mnohdy je na vině vada materiálu, která se zjistí až po dokončení stavby. Jako příklady lze uvést kamenivo které obsahuje nevhodnou příměs, použitá ocel citlivá na chloridy, zejména v oblasti, kde se komunikace v zimě solí apod. Dále se běžně podceňuje ochrana proti korozi, kdy stavby nejsou ošetřeny předepsaným nátěrem, nebo jsou takto natřena jen některá „viditelná“ místa.

Nedodržení technologických postupů při stavbě. Pokud firma, která stavbu provádí, nedodrží stanovený postup dochází krátce po dokončení staveb k jejich poškození. Zmíněny byly časté dopady nedodržení technologie.

Jezdící vozovky. Tak zvané jezdící vozovky vznikají tak, že se celá vrstva poškozeného úseku sama oddělí od izolace a jednoduše se sesune.

Problémy s bedněním a následné nesplnění požadavků daných projektem.

Špatné ukotvení svodidel. Problém, který se vyskytuje především na mostech. Dalo by se říct, že v některých místech jsou tato svodidla spíše na ozdobu, než na ochranu.

Neúměrný hluk. S neúměrným hlukem se dnes potýkají obyvatelé mnohýchobcí v okolí dálnic. Jeho příčinou jsou například nevhodné mostní závěry či absence protihlukové izolace.

Boule na vozovce. Vznikají při zatékání do vozovky a následném odpařování. Jistě máte v živé paměti, jak vypadaly chodníky na sídlištích poseté malými krátery. Smutné v současné době je, že takto mnohdy vypadají nové silnice a dálnice a ohrožují bezpečnost všech, kteří je používají.

ostrava_beseda.jpg

Shrnutí

Nejčastější problémy, které pozorujeme na českých komunikacích ještě v době trvání záruky jsou trhliny, koroze, přerušení betonáže, průsaky, zatékání, nefunkční izolace, zvlnění vozovky nebo boule.

„Člověk není neomylný a při složitosti dnešních staveb nelze vyloučit všechny problémy na 100%. Faktem však zůstává, že investor (stát) mnohdy rezignuje na kontrolní činnost, a dostává se tak do vleku zhotovitelů, čímž trpí kvalita i bezpečnost“ dodává Ing. David Witosz, geodet, a člen ostravského sdružení Pirátské strany. „A dokud se nestane tragédie jako ve Studénce, tak se většinou nic neděje. Znamená to“jen“ hodně vyhozených peněz  daňových poplatníků v toliko omílaných vícepracích, pozáručních opravách a zvýšených nákladech na následnou údržbu“ dodává Witosz.

Fotografie z akce
Miloslava Pošvářová na WIKI

Sdílet na Facebooku Tweet

Autor: Ondřej Polanský

Štítky: #Krajské sdružení Moravskoslezského kraje #Miloslava Pošvářová #Ostrava

Zobrazit diskusi
Facebook Pirátské listy Twitter Pirátské listy Redakce Pirátských listů Česká pirátská strana
Redakce | Kontakt | Piráti | Facebook | Twitter | RSS články | RSS aktuality

Copyleft Pirátské listy. Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské listy je umožněno i bez písemného souhlasu. Všechna práva vyhlazena.