Kauzy

Piráti podpořili svou zastupitelku a utahali Kleslovou

20. 01. 2016 | 1 komentářů
Sdílet na Facebooku Tweet

Piráti na Praze 10 využili vnitrostranické participativní rozpočtování, aby dali opozici na Praze 10 šanci, rozkrývat tamní kauzy systematicky. I to přispělo k pádu nechvalně známé starostky Prahy 10 Radmily Kleslové.

Olga Richterová

Jsem za Piráty zastupitelkou na Desítce, ve Vršovicích, Záběhlicích, Malešicích a Strašnicích (jinak taky šesté největší obci v ČR, s přezdívkou „Zátoka sviní“ a nedávno odstoupivší starostkou Radmilou „Liou“ Kleslovou). Působím v klubu koalice Vlasta (Piráti, KDU-ČSL, LES, nezávislí), první pořádné opozici vůči zdejším dlouhodobě nezdravým poměrům. I když nás bylo zvoleno osm, práce máme všichni až nad hlavu.

Mám na starosti několik velkých tematických oblastí, především obecní nemovitosti, kdy se v Komisi majetkové a nebytových prostor každý měsíc projednává několik set stran materiálů, a IT, kde koordinuju dobrovolně zapojené experty ve snaze stopnout obří outsourcing (150 milionů na 5 let) a podpořit vznik malého interního IT oddělení. Další větší povinnosti naleznete zdokumentované v Redminu.

Jak skloubit dítě a politiku? Díky participativnímu rozpočtu!

Krom toho, že jsem se  v prvním roce po zvolení snažila co nejlíp zvládat tyto svoje pravidelné činnosti, mám ale malé dítě, které ještě nemůže do školky, a také se věnuju svojí profesi (lingvistice a překládání). Čím dál tím jasněji jsem viděla, že bez pomoci se sama z místa nehnu. A ve chvíli, kdy už jsem příslovečně „padala na hubu“, jsem si o tu pomoc i řekla - prostřednictvím pirátského participativního rozpočtu. Přihláška projektu „Podpora pirátské zastupitelky na Praze 10“ byla úspěšná a díky tomu se dnes můžete podívat na stránku s přehledem hotové práce (taková závěrečná zpráva projektu).  Chybí ale ještě zhodnocení celé záležitosti z pohledu strany: v čem všem se můžeme z tohoto projektu poučit? A proč si myslím, že skutečně skvěle posloužil k hájení veřejného zájmu?

1.) V České republice panuje systémová disproporce mezi prostředky, jaké má k dispozici vládnoucí koalice, a mezi financemi, časem, a zaměstnanci, resp. úřednickým aparátem, kterým disponuje opozice. Vede to k tomu, že se opozice téměř nikdy nemůže své práci věnovat do hloubky, systematicky a dlouhodobě důsledně. Řešení kauz ad hoc, v okamžiku, kdy jsou zrovna nejvíc aktuální, většinou znemožňuje napřít energii také do pozitivních, konstruktivních, nebo jen pozměňujících a zlepšujících návrhů. Kritika bývá ostrá, ale mělká a krátkodechá. Zodpovědnost za další vývoj nulová.

Co se tedy na Desítce díky podpoře Pirátů a dočasnému narovnání toho nepoměru změnilo? Mohla jsem se opřít o detailní a precizní práci své pomocnice (občasné chůvy a pravidelné asistentky v jedné osobě) a mohla jsem se víc soustředit na skutečné politické souvislosti, ne jen  na „pouhé“ získávání informací a jejich zpracovávání. Výsledkem bylo nejen to, že jsem témat vznášela víc a nečekaných, hlavně ale evidentně to, co jsem nastolovala, vzbuzovalo větší pozornost (např. na jednáních Komise majetkové a nebytových prostor).  Práce, která byla odvedená např. na analýze chyb, resp. znevýhodnění a vyřazování prvožadatelů při obecních výběrových řízeních, a která byla vložená i do návrhů zlepšení, si jednoduše lidsky vzbudila respekt. Nová pravidla zapracovávající i naše návrhy se prý připravují.

2.) Podobně v ČR funguje důsledná informační asymetrie: vládnoucí skupina si většinou důsledně hlídá, aby ostatní nevěděli víc než zákonné minimum. Díky důslednému zasílání stížností a odvolání se nám v poměrně krátkém čase podařilo získat obrovské penzum informací, o něž se budeme v celé koalici Vlasta opírat v nespočtu oblastí. Klíčové pro naše co nejlepší pochopení peněžních toků budou již získané seznamy faktur, pro představu o tom, jaký majetek by mohl snadno „odtéct“, jsou zase seznamy znaleckých posudků nemovitostí a samozřejmě soupis majetku (proto jsem mj. vznesla infožádost týkající se inventarizace majetku vlastněného obecními akciovými společnostmi). Všechny tyto podklady jsou východiskem pro systematickou a věci znalou argumentaci a také pro získávání dalších informací (zejména konkrétních smluv a dokladů o jejich plnění).

3.) Nový člověk přinese nový pohled. Zaměstnanec není robot, ale má své názory a zkušenosti. Obohatí tak tým, a u Katky se povedlo, že nás opravdu posunula dál. Měla totiž nejen chuť nám pomoct, ale i čas pochopit, jak fungujeme my i obec. Díky tomu byly její postřehy k věci a proveditelné.

Je těžké přesně vyčíslit, jaký ta která věc má nezpochybnitelný dopad, v celkovém kontextu ale tohle všechno přispělo k tomu, že jsme se stali ještě hlasitější a akceschopnější opozicí. Až tak, že se začalo proslýchat, že to vládnoucí stranu přestává bavit. A jak jinak v mezivolebním období přispět k lepší správě obce a respektovanější pozici pirátských myšlenek než znechucením těch, co chtěli uzurpovat veškeré informace i veškerou moc:-)?

Suma sumárum: Máme zase o kus víc jasno v tom, co všechno naše obec vlastní a jak s tím majetkem nakládá. Tušíme, na co z minulosti se zaměřit, protože to a) stálo hodně, b) fakturovaly podezřelé firmy. A do budoucna? Hledáme peníze na stálou administrativní pomoc! Kdyby nebylo pirátského projektu, tak rychle bychom k profesionalizaci prostřednictvím placené asistentky klubu nepřistoupili.

Závěrem ještě příklad, jak to u nás funguje, na jedné konkrétní budově. Kino Vzlet v Holandské ulici.
Vršovické prvorepublikové kino je už přes tři roky prázdné (naše obec nejprve vyplatila firmě, která ho měla pronajaté, za nezkoladovatelnou rekonstrukci přes 31 milionů Kč; správa prázdného kina poté stála už přes milion korun). Kino Vzlet přitom není zdaleka jediným dlouhodobě prázdným nebytovým prostorem, který má MČ ve správě. Rozloha volných nebytů v naší obci přesahuje deset tisíc metrů čtverečních. Aktuálně se na další rekonstrukci kina chystá projektová dokumentace - jedna už ale byla vypracována před třemi lety, a ani u této druhé není jasné, kdo pro ni zadal vstupní parametry a pro jaký účel bude budova zpřístupněna veřejnosti (a za jakým účelem tedy bude kolaudována). Situaci navíc vůbec nepomáhá, že na Praze 10 rekonstrukce většího rozsahu nemusí být projednány v žádné komisi či výboru (výjimkou jsou školská zařízení). 

Může se tedy stát, že se za veliké peníze památkově chráněnou budovu podaří opravit, brzy ale budou následovat nějaké další stavební úpravy kvůli změně účelu využití. I to se u nás běžně děje. Navíc není jisté, že MČ bude schopná objekt opravdu plně využít, včetně propojení s dalšími službami (blizoučko je např. Zámeček s obřadní síní a LDN).

Co navíc zmůžeme z opozice? Na takovouto chátrající budovu můžeme především upozorňovat a klást co nejpřesnější otázky. Zdá se to málo, ale pro budoucnost kina Vzlet i celého blízkého okolí to může být klíčové. Radmile Kleslové a jejím nejbližším, kteří měli na starosti nemovitosti Prahy 10, se takový zájem věru nezamlouval. 

A čas a energii k tomu jsme získali díky pirátskému participativnímu rozpočtu. Díky za to!

Sdílet na Facebooku Tweet

Autor: Olcha Richterová

Štítky: #participativní rozpočet #Praha 10

Související články

Zobrazit diskusi
Facebook Pirátské listy Twitter Pirátské listy Redakce Pirátských listů Česká pirátská strana
Redakce | Kontakt | Piráti | Facebook | Twitter | RSS články | RSS aktuality

Copyleft Pirátské listy. Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské listy je umožněno i bez písemného souhlasu. Všechna práva vyhlazena.