Kauzy

Skrýt před reklamními giganty těhotenství znamená vypadat jako zločinec

15. 05. 2014 | 23 komentářů
Sdílet na Facebooku Tweet

Podělím se s vámi o to co se stalo, když jsem se pokusila utajit své těhotenství před Internetem a marketingovými firmami. Počátkem května vydal Bílý dům závěrečnou zprávu 90 denní panelové diskuze o možnostech a úskalích, které s sebou přináší nový trend analýzy velkých objemů dat. Mnoho lidí tvrdí, že řešení tohoto znepokojujícího masivního sběru osobních údajů je jednoduché: pokud se vám to nelíbí, vyhněte se jim. Mechanizmus, jak se vyhnout nežádoucí pozornosti a nevyžádaným službám má dokonce i své jméno - opt-out. Jak ale ukazuje moje vlastní zkušenost, není to tak úplně jednoduché a nakonec se můžete docela reálně cítit jako zločinec.

Opt-out - těhotenství

Vše začalo mým soukromým experimentem. Chtěla jsem zjistit, zda se mi podaří udržet v tajnosti mé těhotenství před roboty, trackery, cookies a dalšími on-line štěnicemi, které krmí databáze využívané pro cílenou reklamu. Jako socioložka jsem se zrovna začala zabývat studií na téma, co může člověk udělat pro to, aby se jeho osobní údaje neobjevily na Internetu. Těhotenství se tak pro mne stalo výzvou: podaří se mi absolvovat celých devět měsíců gravidity aniž by se marketingové firmy dověděly, že jsem "v tom"?

Není to jednoduché, marketingové společnosti doslova lační po identifikaci těhotné ženy. Budoucí matky mají plnou hlavu starostí s velkými nákupy věcí, které dosud nepotřebovaly (jaké jsou nejlepší pleny, jaké koupit kojenecké lahve, ...) Vytvářejí si nové nákupní vzorce, kterými se pak budou pravděpodobně řídit několik příštích let. V dnešní informační době cílené reklamy, kdy je pomocí analýzy velkých dat skutečně možné potenciálně těhotnou ženu "vystopovat" čistě na základě jejího chování na Internetu a typických nákupních vzorců, jde o velmi lukrativní byznys. Podle zprávy Financial Times je identifikace jedné těhotné ženy stejně cenná, jako zjištění věku, pohlaví a bydliště 200 osob. Existují dokonce systémy, které umí odhadnout i trimestr ve kterém se žena nachází.

Vyhnout se takovému sledování, to opravdu není otázka pouhého zaškrtnutí políčka na webovém formuláři. Loni byli mnozí lidé šokováni případem náctileté dívky z Minnesoty, kdy se místní obchod s oblečením Target dověděl o jejím těhotenství dříve než její vlastní otec. Na základě zákaznického chování, vysledovaného z kreditní karty a věrnostních programů, začal Target jí a jejím příbuzným posílat reklamy na pleny a kojenecké potřeby. Poučena tímto případem jsem si uvědomovala, že podobně bych mohla být odhalena i já. Bylo tedy nutné, abych svůj stav i své nové zákaznické chování utajila nejen na Internetu, ale i mimo něj.

Jednou z nejrozšířenějších platforem pro sběr dat jsou sociální sítě. Bylo mi tedy jasné, že jsem se o svém těhotenství nesměla zmínit na Facebooku ani na Twitteru a že nesmím kliknout na žádnou reklamu či odkaz související s dětmi a rodičovstvím. Sociální interakce však není jen o tom co děláte nebo říkáte vy, ale také co o vás říkají jiní. Jedna označená fotka s bříškem a následná vlna gratulací by mě mohla snadno prozradit. Proto jsem všechny své známe včas obvolala a kromě dobré zprávy, že jsem v radostném očekávání, je současně upozornila i na svůj sociální experiment a poprosila je, aby se nikde na Internetu o mém těhotenství nezmiňovali.

Janet Vertesi

Sociální sítě však nejsou jediným "práskačem" na Internetu. Marketingové společnosti a obchody - zejména ty orientující se na dětské zboží - sledují váš pohyb na síti také prostřednictvím internetových prohlížečů. Proto jsem si stáhla anonymní prohlížeč Tor, který váš pohyb směruje přes cizí servery a zametá stopy. Přestože má pochybnou pověst prohlížeče využívaného hojně pro ilegální účely, použila jsem jej například k návštěvě portálu BabyCenter.com, kde jsem si vybírala pro budoucí miminko jméno. A když došlo na nákupy, platila jsem všechny těhotenské potřeby i mateřské oblečení v hotovosti. A to bez ohledu na to, jak moc se který obchod oháněl svou loajalitou k zákazníkům a ochranou osobních údajů a karetních transakcí. Dokonce jsem si zřídila nový účet na Amazon.com, vázaný na e-mailovou schránku hostovanou na mém vlastním serveru. Pokud jsem platila dárkovými poukazy, byly vždy zaplacené v hotovosti.

Bylo to těžkých devět měsíců, ale můj experiment odhalil drsnou realitu mýtu o opt-outu. Když mi například můj strýc v sedmém měsíci na Facebook napsal blahopřání k těhotenství, zareágovala jsem nekompromisně a hrubě: vymazala jsem nejen celé vlákno, ale okamžitě ho vyhodila z mých přátel. Když se mě e-mailem zeptal proč jsem to udělala, úsečně jsem mu odpověděla, že takové věci prostě na zdi nechci. Další člen rodiny, který to vypustil na Facebookovém chatu mi o pár týdnů volal s omluvou: "Netušil jsem, že soukromá zpráva není soukromá!"

Tento trik byl záměrný. Internetové společnosti totiž doufají v to, že uživatelé nejen že přistoupí na jistý kompromis mezi službami "zdarma" a ztrátou soukromí, ale především že tento kompromis zcela přestanou vnímat. Jakmile tyto společnosti soukromá data jednou získají, ztratí uživatel jakoukoliv kontrolu nad tím, komu se dostanou do rukou a jak budou v budoucnu použita. Zatímco v počátcích Internetu byla digitální interakce otázkou jen daného okamžiku, dnešní internetové služby mají obrovskou ekonomickou motivaci sledovat a uchovávat veškerá data prakticky navždy.

Pokus vyhnout se nevyžádaným službám mě neustále dostával do nepříjemných konfliktů s rodinou i přáteli. Nicméně jak jsem zjistila později při koupi kočárku, opt-out může mít nejen asociální rozměr, ale může se jevit dokonce i kriminálně.

Celé měsíce jsem s rodinou vtipkovala o tom, že kvůli mému nadměrnému využívání Toru a hotovostním platbám už musím být určitě na seznamu sledovaných osob. Pak se však můj manžel vydal do místního obchodu nakoupit dárkové poukazy, abych mohla na Amazonu koupit kočárek. Na pokladně se objevilo varování, že "obchod si vyhrazuje právo omezit množství zakoupených poukazů na den a má povinnost nadměrné transakce hlásit příslušným orgánům".

To bylo opravdu vtipné. Takže všechny ty věci, které jsem musela podniknout abych se vyhnula nevyžádaným marketingovým službám na mne uvalily podezření z nezákonných aktivit. Vše oč jsem se snažila bylo vybojovat si právo na to, aby můj nákup byl opravdu jen nákupem a ne příležitostí pro tisíce malých sledovačů aby mne špehovaly na každém kroku. A nakonec můj únik ze sítí velkých dat znamenal, že jsem vypadala nejen jako hulvát, ale také jako podezřelý kriminálník.

Mýtus, že uživatelé budou "hlasovat nohama", je prostě špatně. Sociální, finanční a dokonce i potenciální právní důsledky opt-outu jsou příliš vysoké. Ve skutečnosti uživatelé žádnou možnost volby ani obrany nemají.

Nikdo by neměl být nucen jednat jako potenciální zločinec jen proto, aby si uchránil trochu soukromí od marketingových a technologických gigantů. Pokud jde o naše osobní údaje, musíme mít i jinou volbu než jen "zůstat nebo odejít". Je nejvyšší čas na širokou veřejnou diskuzi o tom, že ochrana osobních údajů a soukromí není jen nějaké zaškrtávátko na webu, ale základní lidské právo. Na Internetu i mimo něj.

Zdroj: Time.com http://time.com/83200/privacy-internet-big-data-opt-out/

Sdílet na Facebooku Tweet

Autor: Přeložil Michal Nikitinský

Štítky: #Internet #ochrana osobních údajů #opt-out #reklama #sledování #soukromí #velká data

Komentáře k článku

GeoSoft 08.07.2016 11:36

sice komentář přidávám cca po dvou letech od vydání článku, ale musím reagovat na hlášku "K cemu je dobre skryvat tehotenstvi?"
No, problém je v tom pokud je daná osoba na FB (nebo jinde) pod reálným účtem v okamžiku zjištění těhotenství začne odpočítávání, takže do budoucna se bude reklama vyvýjet dle věku dítěte (dětí) a dle typu nákupů bude určeno i pohlaví. To je to správné sousto pro reklamky, Plínky velikost 1-2-3... hračky dle věku a pohlaví, dle gratulací se dá zjistit i den narození, takže nabídka dortů a dárků/rok atd. je toho moc, co se dá díky jednomu neuhlídanému těhotenství na sociální síti, rozjet. Reklama bude čím dál agresivnější a vlezlejší.

Dáša 16.05.2016 18:11

přidávám se k chvále překladu. jeden z mála zahraničních článků, kde mě to vůbec nerušilo :) díky, Michale Nikitinský!

Karisima 16.05.2016 17:18

Moc hezký překlad, Michale Nikitinský. Oceňuju, když z překladu není patrný jazyk původního článku a když zní opravdu česky. Více takových :-)

PeterS 19.08.2014 03:04

Vcelku ma fascinuje, ak niekto vyhlási, že "mne je špehovanie jedno". Ak zabudnem na dôstojnosť, tak hlavný zmysel špehovania (reklama je skôr taká čerešnička na torte) je vytváranie psychologických profilova a odhadovanie rizika neštandardného správania pre system. US to skúšajú natrénovať. Ide o to, že napr. je nervozita v meste, prípadne nepokoje. Tak namiesto celoplošného rozháňania davu sa prebehne psychologický profil obyvateľov, zistí sa, kto je radikálny, kto má autoritu, kto by použil zbraň a tieto osoby sa cielene zatknú. Večer doletí vrtulník a úplne presne vyberie osobu z hojdacej siete na záhrade. Nevadí, že je to iba v štádiu rozpracovania, údaje treba zbierať, za par rokov budú PC kapacity a údaje sa zídu.

Bee 18.05.2014 15:12

To ale vůbec není šílené. Že jsem těhotná věděl facebook daleko dřív, než jsem to někomu řekla, byla jsem na to pěkně naštvaná. Protože je to moje věc, komu a hlavně kdy takovou informaci sdělím a daleko víc to platí u takto citlivé informace.

j 18.05.2014 10:19

>Taktiez staci v googli nieco hladat a hned o tom mam reklamy.<

Doporucuji anonymni vyhledavace Startpage.com a DuckDuckGo.com.

Dee 18.05.2014 00:52

Děkuji, že tento web informoval Twitter a Facebook o tom, že jsem si přečetl tento článek. Přijde mi postavené na hlavu psát na jednom webu o takovýchto věcech a zároveň takovým službám stejné informace předhazovat.

Dodo 17.05.2014 12:54

Cemu je dobre skryvat tehotenstvi? A cim mi uskoci ze bude odhaleno? Prijde mi to stejne smesne jako snazit se takove tajemstvi utajit na vesnici kde zije 50 lidi. Spis mam nekdy pocit, ze s velkymi mesty a koncentraci lidi nam docasne mira soukromi v urcitym smyslu vrostla to anonymizaci. To ze ted systemy dokazi to ohromne mnozstvi dat zpracovat je vec jina. Ten sber dat a tvorba sw neni uplne levna a vyplati se jen do te doby dokud na tim opravdu budou ovlivnovat. Mysli, ze kdo si tohle uvedomi dokaze sve chovani zmeni aby se spatny vlivum vyhnul

Věra Pohlová, 72 let, důchodkyně 17.05.2014 11:18

"Já bych všechny ty internety a počítače zakázala"

Z 17.05.2014 04:04

Co takhle na internet vůbec nechodit.... Vy lidi jste fakt šílení.... taková kravina....

MiChAeLoKGB 16.05.2014 23:53

K AdBlocku: Dost tym zabijate male weby ktore ziju len z toho ze maju na stranke jednu reklamu zakomponovanu do designu. Keby ze ich tam mali viacero, alebo by vyskakovali do popredia, tka nepoviem nic, ale blokovat reklamy vsade tiez nie je spravne.

MiChAeLoKGB 16.05.2014 23:51

Suhlas. Minuleho tyzdna som na jednom obchode kupil pre mamu hnojivo na travu, hned po objednavke mi na kazdom druhom banneri od googlu vyhadzovalo to iste hnojivo a jemu podobne. Taktiez staci v googli nieco hladat a hned o tom mam reklamy.

Petr Smrček 16.05.2014 22:34

siva01: stačí cookies při každé nové session (tab, okno) smazat. TOR mění informace o identitě, což znamená, že daný web nepozná ČÍ jsou ony zájmy. Takže ona ta "holka" chyby nedělala.

Tomáš Pártl 16.05.2014 17:24

Reklamy nebrat. Nainstalujte si jako já Adblock Plus a budete se koukat na čistej web bez reklam... kam chodím tam to instaluju a nemusím na tu zaplakátovanou hrůzu již více koukat.

siva01 16.05.2014 09:01

Oprava: cookies tam zmiňuje, ale stejně je musela mít zapnuté, jinak by se na onen Facebook vůbec nepřihlásila, takže holka prostě dělala chyby ;)

siva01 16.05.2014 09:00

Problém je v tom,že si vůbec neuvědomuje, že existují nějaké cookies. Retargeting funguje na tom principu, že když navštěvuju určité stránky, tak se uloží cookies a na základě těchto cookies pak může marketer cílit reklamu, protože ví, že uživatel se o určité téma zajímá (čte weby, které se tomu věnují). Retargeting je běžnou funkcí AdWords a využívá se i v RTB bannerové reklamě. Pokud by tedy chtěla své těhotenství utajit, tak by nesměla číst o těhotenství. Sice píše, že používala TOR, ale nevěřím, že ho používala celých 9 měsíců každý den a i kdyby tomu tak bylo, tak by prostě dostávala stále tématickou reklamu, jen by byla špatná geolokace. TOR totiž mění jen informace o identitě uživatele, ale nemění jeho zájmy.

W. 16.05.2014 07:29

sivo01, jak si můžeš všimnout, ono to není to jediná, co tam ona žena (Janet Vertesi) uvádí. Navíc, na Pirátských listech je to jen přeložené a přece nevynechá kus článku. Janet už na pirátku nevypadá...
Já osobně tedy sice cílení taky nijak zvlášť nerozumím, ale na mail mi nic nechodí a prakticky všude jinde, kde nechci podporovat, to zajistí Adblock, aby mě ty reklamy nerozptylovaly.

siva01 15.05.2014 22:38

Zjistěte si, co jsou to cookies a retargeting. Vždy mě pobaví, že Piráti nerozují technologii... Je to fatk vtipné.. Velmi vtipné :D

M. 15.05.2014 21:58

Taky se přikláním k názoru, že aby nad se nad tímhle člověk pozastavoval, tak musí být schizofrenní paranoik. Mně osobně je to třeba úplně jedno.

czdwarf 15.05.2014 19:13

Určitě zajímavý článek, trošku mi to připomnělo román Šest diamantů od českého autora Petra Heteše, ač ta myšlenka není úplně originální.

Jde asi o to jak se vůči tomu člověk postaví, osobně jsem si vědom ztráty soukromí (nás je to na ještě o něco menším levelu než právě ve Státech, kde už pouhé placení hotově je podezřelé), ale flegmatizmem sobě vlastním si říkám že to nemá velký smysl se proti tomu obracet.

Civilizace je prostě založena na společenském chování a jak někde na vesnici vybočuje farmář z řady tím, že má plot na červeno, místo na zeleno, tak to samé je dneska přenesitelné do světa internetu.

A stejně je to svým způsobem hrozně pokrytecké. Jsme proti ztrátě soukromí, ale při tom pokud nemáme co skrývat tak se nemáme čeho bát. Stejně tak nadáváme na nedostatek policistů na ulicich a velkou kriminalitu, ale když nám dají pokutu za špatné parkování tak jsou to najednou hajzlové a dělají svou práci blbě.

g 15.05.2014 18:17

f

Re: j 15.05.2014 16:14

Pochopil jsem to tak, že manžel šel jen koupit dárkový poukazy na účet Amazonu, který si Janet pro účely experimentu založila. Ale taky bych myslel, že je ten reporting nadměrných transakcí automatický. V podstatě jde u tohoto konkrétního nákupu spíš o indícii, že špehovací systémy detekují nestandardní chování (zde nákup velkého množství poukazů Amazonu) s cílem odhalit lidi, kteří se jim cíleně vyhýbají. V čláku se Janet Vertesi sice nikde explicitně nezmiňuje o daqlších podobných indíciích, spojených např. s užíváním Toru k brouzdání, ale z celkového vyznění článku vyplývá, že ten pocit "jsem podezřelá" v ní experiment rozhodně vyvol. A to je IMHO to hlavní poselství. Abych ochránil své soukromí, musí se ze mne stát prakticky "schizofrenní paranoik". A to není příjemné ani přirozené.

j 15.05.2014 15:34

>Pak se však můj manžel vydal do místního obchodu nakoupit dárkové poukazy, abych mohla na Amazonu koupit kočárek. Na pokladně se objevilo varování, že "obchod si vyhrazuje právo omezit množství zakoupených poukazů na den a má povinnost nadměrné transakce hlásit příslušným orgánům".<

Z tohoto nevyplyva, jestli se toto omezeni deje obecne (coz je pravdepodobnejsi) nebo k nemu doslo jen v tomto pripade, a pokud slo o druhy pripad, jak byl manzel spojen s autorkou?
Moje zkusenost je, ze nedostavam skoro zadnou, natoz cilenou reklamu, a to diky AdBlocku a DonNotTrackMe (zde na PL mi hlasi, ze zablokoval Facebook Connect a Twitter Badge. Nejsem ani na jedne z techto siti).

Facebook Pirátské listy Twitter Pirátské listy Redakce Pirátských listů Česká pirátská strana
Redakce | Kontakt | Piráti | Facebook | Twitter | RSS články | RSS aktuality

Copyleft Pirátské listy. Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské listy je umožněno i bez písemného souhlasu. Všechna práva vyhlazena.