Archiv

Sdílej radost!

07. 05. 2014 | 5 komentářů
Sdílet na Facebooku Tweet

V poslední době jsem byl vybízen, abych napsal, jak efektivně rozdávat letáky při kontaktní kampani a ještě si to užít. Rád vyhovuji, tento text je určen právě tobě, ano, Tobě, co ho čteš. Je to tvůj manuál a pomůže ti.

Kampaň je radost! (Erika)

Jsou součástí bezejmenného davu, každý z nich myslí na něco jiného, každý má jiné preference. Někdo spěchá, někdo jen tak bloumá. Tvým úkolem a posláním není jen předat jim kus papíru. Tvým posláním je udělat otisk v jejich mysli. Leták je jen rekvizitou, zůstane jim jako připomenutí zajímavého okamžiku, pokud stál za připomenutí.

Musíš vytvořit mikropříběh. Někdy trvá dvě vteřiny, někdy několik minut, předem to neodhadneš, ale hlavní hrdinové budete dva. Ty a tvůj protějšek. Ty nejsi najatá agentura, ty jsi Pirát(ka) nebo alespoń podporovatel(ka). Tvůj protějšek to vnímá jednoznačně: Ty jsi Pirátská strana a když budeš fajn, je fajn i strana. Děláš to, protože tě to baví a když to zvládneš, bude to bavit i toho druhého.

Toto jsou takové trochu vzletné fráze, ale musel jsem je napsat, protože tvá mysl musí být otevřená, pozitivní a musí tě to bavit. Jestli jsi začátečník, máš přirozenou trému. Prostě jdi do toho! Občas tě někdo odmítne, to je normální, ty ale okamžitě přepni pozornost na někoho jiného, třeba dva kroky za tím prvním. To nevadí, že to odmítnutí viděl. Vůbec to nevadí! Jen prostě zastrč ten odmítnutý leták někam dospod a novému člověku předej jiný "čerstvý".

Už se mi párkrát stalo, že jsem potkal dvojici, jdoucí spolu. První z nich leták odmítl, druhý si ho vzal. Stačí si udržet dobrou náladu a úsměv, odmítači odpovědět (alternativně) "chápu, jistě, nashledanou, hezký den..." a s úsměvem se dotázat druhé osoby. Většinou ještě před tím už víte, jakou máte šanci, podle tváře. "A vy byste nechtěl(a)... vědět něco o Pirátech, ... dostat obrázek...?" Čti z tváří a improvizuj. Když se to povede, máte radost oba.

Záleží taky na situaci a prostředí. V menších městech do cca 30000 je kolemjdoucích málo, času hodně. Proto dej již z dostatečné dálky najevo, že za vyhlédnutou osobou jdeš. Oční kontakt, úsměv. Každý má kolem sebe intimní zónu, v hustém davu je krátká, necelý metr, na volné ulici je třeba 3 metry, to vycítíš. Kontakt navazuj ještě vně této zóny, aby se protějšek nestáhl do obrany. Úsměv je základ. Zkus odhadnout, na co asi myslí a vcítit se, hovor pak můžeš navázat na konkrétní situaci. Výsledek bývá velmi dobrý, a to i v případě, že narazíš na přesvědčeného voliče jiné strany. Zůstane v něm dojem, že ti Piráti nejsou tak špatní a co kdyby třeba někdy... A to je přesně tvým cílem. Zanechat positivní dojem.

Modelová situace - jakýsi člověk si fotí náměstí. Jdu k němu se slovy "přeji dobré světlo. Víte, že v některých státech si nesmíte fotit objekty a zveřejňovat jejich fotky, protože porušujete autorská práva architektů?" Následuje minutový dialog, do kterého zahrnete osvětlení na Eifelovce (je zakázáno fotit!) a přejdete k Pirátství. Stoprocentní recept. 10 letáků si bere pro přátele.

Obecně platí, že ženy mají větší úspěch u mužů a muži u žen. Využij toho, jestli se na to cítíš. Jsi-li muž ve dvojici s ženou, rozdělte si dle toho své "oběti", je to zcela přirozené. Jde-li však proti vám pár on+ona, pak výše uvedená poučka neplatí dogmaticky, je lepší, když je osloví jen jeden z vás a druhý se drží v pozadí. Teprve když se dají se zájmem do řeči, můžete si je přebrat oba dle situace.

Když chodíš ve dvojici či trojici, nepřehrazujte lidem cestu. Když je prostor úzký, udělejte uličku, aby oslovovaní měli před sebou volno.

Nemusím snad ani uvádět, že letákování je výborná záminka k seznamování a balení. Výběr je obrovský a tréninkové možnosti nekonečné.
Jsi-li nesmělý(á), tímto způsobem se spolehlivě vyléčíš :-)

Nemáš-li zkušenosti, choď ve dvojici. Trojice už je moc, vytváří to dojem "přesilovky". Pokud jsi ve dvojici, nechoďte nalepeni na sebe, nechte si vzájemný odstup cca 2-3 metry. Trojice má smysl, pokud se zaučují nováčci a jeden by musel chodit sám. Ale budeš-li se řídit mými radami, brzy se naučíš pracovat samostatně a nebude ti to dělat problém.

Pracuj efektivně. Pokud jsi ve dvojici a někdo z voličů se chce dlouho vybavovat, ať se mu věnuje jeden člověk a druhý jde rozdávat dál. Čas velmi rychle utíká, za chvíli bude večer a ty máš ještě plnou náruč letáků.

Prostředí a čas

Letákování je lepší dělat v malých městech ve všední den, protože o víkedu na ulicích není ani noha. Víkendy jsou dobré ve velkoměstech.

U nákupních center je lidí nejvíc, ale je tam nižší účinnost, protože spěchají a nemají na politiku moc čas. Naopak na plochách, kde lidi tráví volný čas, jako jsou nábřeží, hřiště, parky, náměstí, je úspěšnost větší a je i víc času se lidem věnovat, protože jich je málo. Vyber si, co ti víc vyhovuje.

Je-li hezky, sedí dost lidí v zahrádkách u restaurací. Ale opatrně. Při jídle lidé vnímají intimní zónu silněji a je dobré k nim přistupovat jen tehdy, když očním kontaktem dají najevo, že nerušíš. Doporučuji spíš zkušenějším.

Výborným místem jsou nádraží a obecně prostory, kde lidé na něco čekají a nudí se. Autobusáky jsou bezproblémové, než přijede autobus, rozdáš toho spoustu. U vlakových nádraží se někdy může stát, že když nemáš lístek, můžou tě prudit takzvaní "osožáci". Rozluč se s úsměvem s tím, komu dáváš leták, a hrdým krokem opusť bojiště.

Malá města do 5000

Zapomeň, že tam někde rozbalíš stan a lidi si budou chodit pro letáky. Ani náhodou. Musíš přijet, prolítnout pár nejfrekventovanějších ulic, pokud je vás víc, rozdělit si ulice a za půl hodiny až hodinu jet do dalšího města. Být tam déle je ztráta času.

Jediná výjimka je, když spojíš "běžnou kampaň" s kampaní na svobodnou hudbu. V tom případě se obejdou všechny otevřené provozovny, dům od domu a kromě osvětových informací se přidá i informace o volbách. Toto je nejúčinnější způsob kontaktní kampaně, dá se získat během jedné "štace" třeba dvacet přesvědčených voličů. Svobodná hudba se nejlíp dělá dopoledne, kdy v provozovnách nejsou zákazníci, ale to je na jiný článek

Veselá historka z natáčení

Jeli jsme v rámci kampaně do Úpice předat plakáty. Dohodnuté místo bylo u Billy. Zaparkovali jsme a Standa s Erikou se jali vyhlížet Vaška, aby mu ty plakáty předali. Jen tak, bez letáků, i když do krámu a z krámu chodila spousta lidí. Vrhl jsem se na lidi s letáky, čímž i nováček Erika pochopila, že není žádné "volno". Kontaktní kampaň se dělá nonstop a všude :-)
Každý Pirát je vysílač furt!

A nakonec

Kontaktní kampaň není nic, za co by ses měl(a) stydět. Je to služba veřejnosti a naplnění pirátského bodu "každý Pirát je vysílač" z dvanáctera. Je to činnost příjemná, seznámíš se a pohovoříš se zajímavými lidmi a naučíš se lépe komunikovat. S každým dalším přesvědčeným člověkem tě to bude bavit víc a víc. Užij si to!

Improvizuj. Máme i malé letáčky na vzkazy, využij je kreativně. Když jsou přítomny děti, poraď jim, ať si udělají selfíčko. Ať vzkážou Evropě, že "mají rády mámu". Vyfoť je s napsaným emailem a pošli jim fotku... máš milion možností, jak toho využit. Můžeš oslovení začít s malým bílým letákem a potom vytáhnout velký se slovy "za odměnu vám dám ještě obrázek"....

Prostě jdi do toho, vychutnávej si kouzlo okamžiku a půjde to samo. Časem si vytvoříš svůj styl. Hodně štěstí a prima zábavu!


Inspirace na flickru

Stop rasismu
mám ráda sestru


Sdílet na Facebooku Tweet

Autor: roj

Štítky: #kampaň #kontakt #letáky #návod #offline #tutorial #ulice

Zobrazit diskusi
Facebook Pirátské listy Twitter Pirátské listy Redakce Pirátských listů Česká pirátská strana
Redakce | Kontakt | Piráti | Facebook | Twitter | RSS články | RSS aktuality

Copyleft Pirátské listy. Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské listy je umožněno i bez písemného souhlasu. Všechna práva vyhlazena.